Eksperimentet (2010)

    I 50'erne eksperimenterede Danmark med at 'danskificere' grønlandske børn. Målet var et samlet land med et samlet sprog..


    SOBER RANSAGELSE

    Scripter-pigen Louise Friedberg får her sin spillefilmsdebut med noget så voldsomt som en ransagelse af den danske grønlænder-samvittighed.

    Og det synes bestemt at være en relevant og nødvendig diskussion, der her tages hul på: Filmen beskæftiger sig på en sober og ukrukket måde med de store indgreb i grønlænderbørnenes frihed.

    Klippemættet kulisse
    Friedbergs klippemættede kulisse er i sig selv et blikfang og et drama, der rager noget ud over det sædvanlige i dansk film.

    Havde inddragelsen af den rå natur været mere følsom, ville filmens barske historie have kunnet smelte mere sammen med de golde og øde.

    Friedberg er tilsyneladende ikke interesseret i naturens muligheder på film. Grønland kunne have spillet en hovedrolle: det kunne næppe være mere oplagt.

    Syntetiske virkemidler
    I stedet er Friedberg tiltrukket af mere syntetiske virkemidler, der kvæler naturen - og filmen - som en art CO2. Dette er klart mest udtalt på lydsiden, hvor de fleste scener underlægges med musik.

    Muligheden for at lade naturens lyde tale og diktere stemningen forpasses, og det er mildt sagt en kunstnerisk fejldisposition.

    Hvor meget stærkere kunne begivenhederne ikke have været ved at fokusere langt mere intenst på naturen, dens sjæl, lyde og monumentale udstråling!

    Hovedrolle-højkoncentrat
    Friedbergs film er et højkoncentrat omkring Ellen Hillingsøs hovedrolle, sygeplejersken Gerd, en sammenbidt gammeljomfru, der påtager sig jobbet med at reintegrere grønlandske børn.

    Et feministisk fugleperspektiv
    Højkoncentratet består i den måde, som Gerd bliver omdrejningspunkt for langt de fleste dramaer i dramaet. Friedberg vil måske snarere end noget andet skabe et feministisk fugleperspektiv på en sort plet i den danske socialforsorgs historie.

    Gerd portrætteres udpenslende som en dedikeret kvinde med en prop i underlivet. Denne prop bliver dog frigivet med champagne-effekt i en alt andet end erotisk samlejescene undervejs.

    Denne kvinde træder også i karakter over for en mandsdomineret overmagt. Om hun brænder igennem er mere usikkert, men hun er en kvinde, der tør stå ved sine holdninger.

    Fra sammenbidt til blomstrende
    Der er altså grund til at glæde sig over Gerds forvandling fra sammenbidt til blomstrende: en kvinde lærer sin krop at kende, og i takt med elimineringen af de seksuelle spændinger bliver hun også blødere om hjertet, hvilket kommer de hårdt prøvede børn til gavn og glæde.

    Bag dette centrale kvindeportræt er dén filmens dagsorden, der i langt højere grad eksponeres som filmens krumtap.

    En gruppe grønlandske børn blev efter anden verdenskrig 'deponeret' i Danmark hos danske plejefamilier. Målet var at gøre dem danske, reintegrere dem i det grønlandske samfund.

    Følgen skulle så være, at de leverspisende grønlændere ville indse, at ét samlet rige, hvor alle talte dansk, var vejen frem. Men helt så enkelt blev det ikke.

    Hyper-eksponeret
    I hovedrollen er Ellen Hillingsø som nævnt hyper-eksponeret, og det er derfor glædeligt, at hun er instrueret så grundigt ind i det feminine tema, at spillet sidder pænt i skabet.

    Til gengæld er Morten Grunwald ikke god i den meste markante manderolle i filmen. Den stive diktion skærer i ørerne.

    Ola Kvernbergs film-kammermusik er på nogle områder pænt original. Særligt i filmens indledningsfase opdager man interessante temaer. De hører bare ikke hjemme i filmen: denne ville som musikløs have været bemærkelsesværdigt stærkere.

    Kradser i overfladen
    Filmen opleves generelt som sober. Den kradser i overfladen og åbner muligheder for interessante diskussioner.

    Man kunne have håbet på en dybere og stærkere indføring i det mørke kapitel. Her tænkes ikke mindst på de narrative valg og den psykologiske nerve.



    Anmeldt i 2010 af Tobias Lynge Herler
    © Philm.dk 1992-2017

    Fakta om filmen

    2010, Danmark, Psykologisk drama, 90 min.

    Dansk titel: Eksperimentet
    Instr: Louise Friedberg Prod: Signe Jensen, Birgitte Skov Manus: Louise Friedberg, Rikke De Fine Licht Foto: Magnus Nordenhof Jønck Klip: Martin Schade Mus: Ola Kvernberg
    Priser
    • BD-N - Bedste skuespillerinde (Hillingsø)
    • BD-N - Bedste birolleskuespiller (Skaarup Jensen)
    • RB-N - Bedste skuespillerinde (Hillingsø)