4240 filmanmeldelser
Philm.dk
Avanceret søgning

Kvinden der drømte om en mand
En international modefotograf med mand og barn forføres af en polsk underviser. Fotografens seksualitet vækkes til live, og hun er nu i fare for ikke at kunne se andet end sex.
FLY UDEN JORDFORBINDELSE
Så har man set det med! Det har været muligt for Per Fly at fabrikere en film, der er endnu dårligere end trilogien: Bænken (2000), Arven (2003) og Drabet (2005).

Falsk forvrænget
Ikke forbløffende når man tænker på, at Flys verden er set gennem et sæt falskt forvrængende briller. Den fatalt manglende situationsfornemmelse er fuldkommen pinlig gennem hele dette nye filmepos. Gennemsyret af fortrængte traumer - eller noget der minder om tilbageholdt tarmluft - siver "Kvinden der drømte om en mand" ud gennem godt og vel halvanden times prut.

Per Fly kender ikke sin besøgelsestid, og publikum der falder i svime over hans fortællestil er groft sagt ignoranter, idet det ikke burde være muligt at se film som denne uden at gennemskue, at der er tale om overprætentiøs, søgt og urkunstig fiduskunst, blæst op i høje, tynde luftlag, hvor selv en fis siver ubemærket forbi.

En kvindelig modefotograf med internationalt omdømme har en mand og et barn i Danmark. Hun er meget af tiden i udlandet, og i Paris møder hun en sexet polsk underviser, der tager hende med storm.

Nu er fotografen leveret, og den følgende tid går med at blive bollet i alle tænkelige og utænkelige situationer og omgivelser.

Men hvad med familien? Hvordan skal hun blive ved med at holde det hemmeligt?

Da mand og barn tager med til Polen på en opgave, går det galt. Det er ikke længere muligt for fotografen at holde sine liderlige eventyr hemmelige. Men forude venter den værste afsløring af dem alle - en afsløring, der kan få fotografens hverdag til at kollapse totalt.

Undervejs er det de nedre regioner, der er i fokus hos kvinden. Hun drømmer om en mand - og dette skal tolkes på flere plan.

Opblussende liderlighed
Ikke alene drømmer hun om natten om netop dén mand, hun møder og senere har sex med. Hun drømmer også i dagtimerne om mand og mandighed, om at blive taget og kneppet godt og grundigt, og hendes i filmens kontekst umotiverede opblussende liderlighed udpensles til de værst tænkeligt pinlige scener (der vel at mærke er ment helt gravalvorligt).

Når det hele tilspidses, og liderligheden er på bristepunktet, kan kun Per Fly servere en scene som den i kælderen under handelsskolen i Polen, hvor fotografen efter et mislykket blowjob tigger og beder om at blive pulet - til helt ekstremt opskruede violiner og svulstig kameraføring.

Fly har selv udtalt, at filmen skal vise, at også kvinder kan have en stor appetit på sex. Al ære og respekt! Men hvorfor gøre både kvinden, der drømte om en mand og alle blandt publikum til grin ved at udspy så meget prætentiøs følelsesporno?

Krukket og kunstigt
Krukket og kunstigt. Det er to særdeles anvendelige adjektiver til at beskrive Per Flys film.

Det krukkede kommer til udtryk i Flys fatalistiske fortællestil med cirklende kamerabevægelser, sirlige perspektiveringer og - ikke mindst - historisk sovset filmmusik i rigelige mængder. Det er et villet og planetarisk tykt konstrueret univers i en ligeligt delt ignorance og uvidenhed udi ægthedens kunst.

Hektisk instruktion
Det kunstige er alt fra de ovennævnte narrative og stilistiske tilvalg til den hektiske personinstruktion, komplet med Sonja Richters akavede gangart i høje hæle.

Det er ikke muligt at tro på begivenhederne, Per Fly, når filmen er pakket lufttæt i en størknet kunstskummasse omkring alle tiders mest fortænkte historie.

Ikke talentet der trykker
Et kig på skuespillerne bringer os med det samme tilbage til Per Fly. Det er dygtige skuespillere, og de udfylder deres tåbeligt skrevne roller udmærket. Sonja Richter er instrueret til bl.a. at skrige så hjerteskærende kunstigt og overdrevet primalt, at ekkoet klinger så falsk, at man må holde fast for ikke at blive væltet omkuld.

Det synes ikke at være talentet, der trykker Per Fly - med påstanden underbygget nu af fire dårlige film - men naturligvis er der et publikum også til det konstruerede juks. Det bliver bare mangedoblet rædselsfuldt at betragte, fordi det er så stort og dyrt slået op, hvad det bestemt ikke er berettiget til.
Anmeldt i 2010 af Tobias Lynge Herler
© philm.dk 1992-2016
Udskriftsvenlig udgave
Kvinden der drømte om en mand

Karakter: 1 ud af 7Karakter: 1 ud af 7Karakter: 1 ud af 7Karakter: 1 ud af 7Karakter: 1 ud af 7Karakter: 1 ud af 7Karakter: 1 ud af 7
Fakta om filmen
Dansk titel: Kvinden der drømte om en mand
Instr: Per Fly Prod: Ib Tardini  Manus: Dorthe Warnø Høgh, Per Fly  Foto: Harald Gunnar Paalgard  Klip: Morten Giese, Morten Højbjerg  Mus: Kristian Eidnes Andersen, Stefan Nilsson  
Et V angiver en særlig god præstation.
Et % angiver en særlig ringe præstation.