4240 filmanmeldelser
Philm.dk
Avanceret søgning

Wild Tigers I Have Known
En 13-årig drengs seksuelle fantasier visualiseret i en lyrisk dagdrømmeverden.
SEKSUELLE FANTASIER
Hvis man trænger til en ultimativ filmisk forførelse, er "Wild tigers I have known" et godt bud: både øjne og ører stimuleres af filmens forfinede, subtile detaljerigdom, der vækker hele følelsesapparatet til live og skaber en stærk, taktil filmoplevelse.

Rør ved billederne
Du kan lange ud og røre ved billederne, så at sige - imens dine ører stimuleres af et af de mere raffinerede lyddesign, og historien i flere betydningslag fører dig langt ind i pubertetsfantasiernes kaos.

Filmen er på ingen måde så kunstnerisk, at den ikke har en historie. Bagved det delikate filmhåndværk fungerer et relativt simpelt plot om den 13-årige Logan, der opdager, at han ikke er som de andre og bl.a. er tiltrukket af en ældre fyr fra skolen.

Hvor de vilde løver lever
Skolens område er ind imellem i alarmberedskab, fordi bygningen ligger tæt på, hvor de vilde løver holder til, heraf til dels filmens lyriske titel.

Filmens handling kredser mest om Logans indre identitetsopgør og mere eksplicitte seksuelle fantasier. Den er således et sindbillede på en drengs kryptiske udvikling fra barn til voksen.

Knivskarp instruktion
Instruktionen af drengen og de øvrige skuespillere er så knivskarp og nøjagtig, at selv den mindste mimik har en stor og stærk udstråling med betydelig effekt for filmens troværdighedsniveau - talrige betydningsniveauer optræder i den sarte og omhyggelige måde at instruere på.

Raffineret lyddesign
I det omtalte raffinerede lyddesign optræder ofte en "distanceret blæst" og mystisk svag støjmusik: lyd fra gode og dårlige minder, små klokker der dingler i vinden; det er ubestemmeligt hvor de kommer fra - og hvad betyder de?

Logans indtalte tanker høres ind imellem som små raffinementer på hans tankestrømme og beviser, at hans hjerne roterer grundigt.

Logan siger på båndet: "Can we be evil together? I wan't to be evil with you" (hvorefter han ekko'er "evil with you" en række gange). Han siger senere: "If I could be with you forever, I would be your only dream.. I would be your only dream.. I would be your only dream"..

Essensen af at være tænksom
Disse enkle og i grunden rørende betragtninger af sjælelivet og den implicitte ønsketænkning fungerer så godt, fordi de er essensen af en tænksom 13-årigs tænkemåde og ikke resultatet af en voksen manuskriptforfatters forfejlede dramaturgi

Fokus på reallydene
Ud over det skarpt konstruerede effektlyddesign har instruktøren stor fokus på reallydene, der træder skarpt i karakter i nogle af filmens mere intense scener - som en vigtig brik i intimiteten. Lyddesignet er i det hele taget en særdeles vigtig medspiller i skabelsen af drengens dagdrømmeri.

Elegant og oprigtigt
Næsten alle små detaljer i drengens dagligdag kan give ham associationer hen imod, det han begærer, men som han endnu er så usikker på. Man kan næsten ikke forestille sig en mere elegant og oprigtig fortællestil i den filmiske visning af dette associative mønster.

En sort kvinde i fjernsynet synger en meget melankolsk sang med guitar-akkompagnement, mens drengen ligger og tænker med armene under hovedet - kun en stor filmkunstner får disse indfald og formår at forme dem så stærkt og troværdigt på film.

Der er lidt "David Lynch" over valget af musik, også i kraft af at plottet er præget af mystik, i og med at der er tale om en serie dagdrømme.

Hvor der måske går lidt for meget både Lynch og eksplicit brug af lyriske virkemidler i den, er da drengen for alvor fantaserer om at have sex med sin prins og transformerer sin drømmestemme til en kvindes og lever fantasierne helt ud i telefondrømme.

Visuel intimitet
I den visuelle intimitet serveres nærbilleder af blomster og græs i vinden, ultranærbilleder af drengens ansigt, kunstfærdigt beskårede billeder af drengen, der tager tøj på, drengen der går igennem blomstermarken og kærtegner blomsterne.

Enestående kunstværker
En korsedderkop vandrer i fler-lags-billedkomposition ind over 'prinsen på den hvide hest' eller et aggressivt løvehoved, i billeder der bliver enestående kunstværker i kraft af deres flygtighed.

En begavet lyssætning skaber uendeligt mange meget forskellige visuelle stemninger gennem hele filmen. Forskellige farver, nuancer, filtre - giver hver især de enkelte scener en kulør og en stil, der gør filmen til en meget finurlig visuel rejse.

Der er stor humor i beskrivelsen af det absurde i, at drengens skole har en løs løve rendende rundt: dette bliver et fint lille brud på det intense bånd filmens univers og tilskuerens imellem.

Det kaotiske følelsesliv
Telefonsamtalen mellem drengen og hans jævnaldrende ven opsummerer meget fint, hvor kaotisk følelseslivet kan være i puberteten. Her har vennen udformet en liste med ting, der skal gøre dem mere seje. Men Logan foreslår i stedet, at vennen holder op med at udforme sådanne lister: det vil gøre ham sej.
Anmeldt i 2009 af Tobias Lynge Herler
© philm.dk 1992-2016
Udskriftsvenlig udgave
Wild Tigers I Have Known

Karakter: 6 ud af 7Karakter: 6 ud af 7Karakter: 6 ud af 7Karakter: 6 ud af 7Karakter: 6 ud af 7Karakter: 6 ud af 7Karakter: 6 ud af 7
Fakta om filmen
Dansk titel: Wild Tigers I Have Known
Instr: Cam Archer Prod: Cam Archer  Manus: Cam Archer  Foto: Aaron Platt  Klip: Cam Archer  Mus: Nate Archer  
Medvirkende:
Malcolm Stumpf (Logan)
Patrick White (Rodeo)
Max Paradise (Joey)
Fairuza Balk (Logan´s mom)
Kim Dickens (The counselor)
Tom Gilroy (The Principal)
Et V angiver en særlig god præstation.
Et % angiver en særlig ringe præstation.