4240 filmanmeldelser
Philm.dk
Avanceret søgning

Comeback
En teaterinstruktør i 60’erne vender hjem til Danmark i et kejtet forsøg på at møde sin søn, der er komplet uinteresseret i at genforenes med sin far.
MENNESKET FEJLER
Ulrik Wivel gør en særdeles flot spillefilmsentré med denne smertelige og følte fortælling om en fars helkiksede forsøg på at genvinde sin søns gunst efter års fravær.

Filmen overstråler et utal af historier med samme tema, blandt andet fordi Wivel i sin tilgang til emnet er helt og aldeles usentimental og har en fantastisk føling med mennesket bag tragedien i stedet for at plastre på den effektmæssige skal uden om selve fortællingen.

Simplificeret og ægte
Således er "Comeback" i sit simplificerede og ægte syn på den menneskelige tragedie en virkelig stærk og bevægende rejse ind i den somme tider umulige forsoningsmission, og filmen bliver et smerteligt billede på, at mennesket fejler, og at fejlen kan være uoprettlig.

Baard Owe spiller en teaterinstruktør i 60’erne, der til daglig bor og arbejder i Tyskland, men som har sagt ja til et job i København med det hovedformål at forsøge at genskabe kontakten til sin søn.

Straks han er ankommet til Danmark, begynder han at ringe til sønnen - kun for gang på gang at blive mødt af en telefonsvarer.

Der er et eller andet, der har gjort faderen uønsket, og filmen lader begavet dette spørgsmål forblive ubesvaret. Det bliver mere end klart, at sønnen er særdeles fjendtligt stillet over for faderen, uanset hvor mange komplimenter og gaver han kan blive præsenteret for.

Faderen synes efterhånden at have prøvet alt, og det lykkes det også at få sønnen og hans nye kæreste med på restaurant - kun for at tingene kan gå endnu mere i hårdknude.

Ikke ud på dybt vand
Stilistisk bevæger Ulrik Wivel sig ikke ud på dybt vand. Filmen er holdt i en blanding mellem håndholdt og lettere grynet, uskarp fokus samt en serie ’dokumentariske’ klip, hvor venner til teaterinstruktøren udtaler sig om vennens liv og forhold til sønnen.

Fortællestilen matcher således fortællingen: nede på jorden, ægte og under huden, med et minimum af filmmusik og stort set uden kvælende lydeffekter.

Utryghed og sorg
Det mere end almindeligt stærke skuespil bidrager i særdeleshed til historiens fortættede atmosfære, og stort set alle roller har noget at byde på. Uden sidestykke er Baard Owe i en sart og tåget stemning af utryghed og sorg. Også sønnen spilles med fin føling af Carsten Bjørnlund.

Den menneskelige sårbarhed
I den næsten uudholdelige pinlighed af velment, misforstået godhed blandet med manglende tolerance, had og talrige lig i lasten, beskriver "Comeback" noget af det mest centrale i den menneskelige sårbarhed, hvor et og samme menneske kan være det mest elskede og det mest forhadte i et andet menneskes liv.

Det er en uro- og tankevækkende film, der sætter sig - dansk film af den højere kaliber.
Anmeldt i 2009 af Tobias Lynge Herler
© philm.dk 1992-2016
Udskriftsvenlig udgave
Comeback

Karakter: 6 ud af 7Karakter: 6 ud af 7Karakter: 6 ud af 7Karakter: 6 ud af 7Karakter: 6 ud af 7Karakter: 6 ud af 7Karakter: 6 ud af 7
Fakta om filmen
2008, Danmark, Drama, 82 min
Dansk titel: Comeback
Instr: Ulrik Wivel Prod: Peter Reichhardt  Manus: Peter Asmussen, Peter Reicchardt, Ulrik Wivel  Foto: Adam Morris Philp  Klip: Martin Schade  Mus: Poul Kristian  
Medvirkende:
Baard Owe (Roland)
Carsten Bjørnlund (Jakob)
Hanne Hedelund (Kirsten)
Signe Skov (Amalie)
Lotte Arnsbjerg (Lotte)
Claus Flygare (Klaus)
Pilou Asbæk (Kris)
Ib Rosenstand (Ib)
Hans Otto Rosenblom (Hans Otto)
Mogens Rasmussen (Mogens)
Ole Roos (Ole Roos)
Tom Bogs (Tom)
Povl Kristian (Jakobs kollega)
Liv Corfixen (Amalies kollega)
Søren Leander (Kirkegårdsassistent)
Mattias Outzen (Barnet)
Mira Noltenius (Tjener på Saga Queen)
Et V angiver en særlig god præstation.
Et % angiver en særlig ringe præstation.