Apocalypse Now (1979)

    En psykisk nedbrudt Vietnam-kaptajn leder efter en oberst, der i sin egen krigspsykose har vendt op og ned på det hele midt i junglen.


    SURREALISMENS KRIG

    I al sin pomp og mystiske pragt er Francis Ford Coppolas "Apocalypse Now" paradoksalt nok en filmoplevelse, hvor man efter en time risikerer at sidde og tænke på alle mulige hverdagsting og kommer i tanker om ting, man har glemt at ordne i løbet af dagen.

    Krigens gru og vanvid
    "Apocalypse Now" er en teknisk imponerende og på alle måde vægtig film, og den udgør et af Francis Ford Coppolas mest tidløse og højt skattede værker. Coppola udtalte selv, at det vigtigste for ham var at skabe en filmoplevelse, der ville give tilskueren en stærk forståelse for gruen, vanviddet og det moralsk dilemma ved Vietnamkrigen, der blot havde været afsluttet i fire år, da filmen blev til.

    Detaljerig præcision
    Mange af filmens scener indkapsler ovennævnte heksekedel med præcision ned i mindste detalje og er forbilledligt visuelt formidlet gennem Vittorio Storaros stilrene panoreringer, kranture og knivskarpe nærbilleder. Og hvis den tekniske side var underholdning nok i sig selv til lidt over to timer, ville "Apocalypse Now" være nærmere dét mesterværk, som mange udråber den til.

    Krigspsykose
    Den af Vietnamkrigen psykisk nedbrudte kaptajn Willard (Martin Sheen) bliver sat på en lidt usædvanlig opgave. Hans øverstkommanderende ønsker nemlig, at han opsøger en oberst, der i sin egen krigspsykose har vendt op og ned på det hele midt i junglen.

    Dræb uden nåde
    Ordren lyder: "Terminate with extreme prejudice" - altså dræb ham uden at vise nåde. Men det er ikke før, vi er nået ca. to timer ind i filmen, at Willard kommer til at stå ansigt til ansigt med den omtalte vanvittige oberst.

    Surrealistisk
    Det er måske længe at vente, og så alligevel ikke. For med mødet introduceres også filmens absurd surrealistiske del, der forekommer malplaceret og slet ikke harmonerer med resten af krigsdramaet. Det er således med dobbelt skuffelse, at man træder ind i sidste fase af opbygningen mod klimaks.

    Fin birolle
    Til gengæld dukker Dennis Hopper op i en god birolle som pressefotografen, der er havnet i junglen hos den vanvittige oberst, og nu render rundt og fotograferer de mange lig, der som krigens ofre er blevet hængt op rundt omkring i træerne.

    Æstetisk uforglemmelig
    Filmen kræver fuld koncentration og tålmodighed, og rent æstetisk er der tale om en uforglemmelig oplevelse. Helheden harmonerer dog dårligt med sig selv. Selvom det var et af de første Hollywood-krigsdramaer om helvedet i Vietnam, fungerer "Apocalypse Now" bedst som en rendyrket visuel indføring i junglen.

    Prisvindende
    Der blev uddelt Oscars® til både Vittorio Storaros fotografering og filmens lyd. Guldpalmerne kom i hus i Cannes, og den tredobbelte Golden Globe-triumf omfattede bedste instruktør, bedste birolle (Robert Duvall) og bedste originale musik. Sidstnævnte komponeret af Coppola selv i samarbejde med farmand, Carmine Coppola.



    Anmeldt i 1992 af Tobias Lynge Herler
    © Philm.dk 1992-2024

    Fakta om filmen

    1979, USA, Krig, Mystik, 139 min.

    Dansk titel: Dommedag nu
    Instr: Francis Ford Coppola Prod: Francis Ford Coppola Manus: Michael Herr, John Milius, Francis Ford Coppola Foto: Vittorio Storaro Klip: Richard Marks, Barry Malkin Mus: Carmine Coppola, Francis Ford Coppola
    Priser
    • AAN - Bedste film
    • AAN - Bedste skuespiller (Duvall)
    • AAN - Bedste instruktør
    • AAN - Bedste manuskript
    • AA - Bedste fotografering
    • AAN - Bedste klipning
    • AAN - Bedste scenografi
    • AA - Bedste lyd
    • CAN - Palme d'Or
    • CAN - FIPRESCI
    • GG - Bedste instruktør
    • GG - Bedste birolleskuespiller (Duvall)
    • GG - Bedste musik
    • GG-N - Bedste film