Fasandræberne (2014)
En tyve år gammel mordgåde bliver højaktuel igen, og kriminalbetjent Mørck fanges midt i sagens alvor.
HØJGLANS
Sammenhængende film:
Kvinden i buret (2013)
Fasandræberne (2014)
"Fasandræberne" fortsætter forventeligt i samme spor som "Kvinden i buret": En rendyrket skabelonfilm, der dyrker sin genre på klichéernes præmisser uden på noget tidspunkt at vise vilje til at foretage bare en eneste udskiftning i det forventelige.
Velkendte ingredienser
Vi bliver således vidner til endnu en tam filmoplevelse, der er æltet på en dej af højspændthed med alle tænkelige ingredienser af vold, mord, sex, dekadence, sindssygdom, svigt og smerte.
Glansdrama
Der er ingen tvivl om, at disse Jussi-filmatiseringer er slået stort op – for nu at blive i bagersproget – og rent teknisk er der ikke en finger at sætte på resultatet. På nær altså at glansdramaet er svøbt i ekstreme mængder af brummelyde og filmmusik. Plads til ægthed er der ikke levnet.
Gammel sag med nyt blod
Kriminalbetjent Carl Mørck og hans makker efterforsker en tyve år gammel mordsag, hvor to tvillinger blev brutalt myrdet. Sagen er blevet højaktuel igen og leder især Carl Mørck langt ind i et mørke, hvor han næsten ikke kan bunde.
Et vanvids-sidespor
Det leder opdagerparret længere og længere ud ad et vanvids-sidespor, hvor det er meget tæt på at gå helt galt. Men hvis skabelonen holder, går det nok alt sammen alligevel, i sidste scene...
Usympatiske skurke
Pilou Asbæk og Daniel Dencik tilfører en lille portion psykologisk nerve med et par usympatiske skurke, men tegnet over velkendte formler har de ikke meget interessant at arbejde med.
Ekstrem-jappen
Der jappes i vilden sky, i takt med den ekstremt støjende lydside: Værst på dét felt er Nikolaj Lie Kaas. Og så er denne film tæt på at sætte rekord i antallet af gok i nød med jernrør – decideret ufrivilligt komisk.
Anmeldt i 2014 af Tobias Lynge Herler
© Philm.dk 1992-2024
Fakta om filmen
2014, Danmark, Krimi, Thriller, Mystik, Drama, 114 min.
Dansk titel: Fasandræberne- Nikolaj Lie Kaas (Carl Mørck)
- Fares Fares (Assad)
- Danica Curcic (Kimmie Lassen)
- Pilou Asbæk (Ditlev Pram)
- David Dencik (Ulrik Dybbøl)
- Sarah-Sofie Boussnina (Unge Kimmie)
- Marco Ilsø (Unge Ditlev)
- Søren Pilmark (Marcus Jacobsen)
- Adam Ild Rohweder (Unge Bjarne)
- Morten Kirkskov (Lars Bjørn)
- Nikolaj Groth (Thomas)
- Emma Sehsted Høeg (Voldtægtsoffer)
- Beate Bille (Thelma Pram)
- Peder Bille (Tekniker i Albergs lejlighed)
- Ole Dupont (Jæger)
- Philip Stilling (Unge Ulrik)
- Dan Zahle (Frank Helmond)
- Morten Hemmingsen (Operatør (Stemme))
- Michael Brostrup (Børge Bak)
- Peter Christoffersen (Albjerg)
- Katrine Rosenthal (Tine)
- Kristian Høgh Jeppesen (Bjarne Thøgersen)
- Michael Robdrup (Betjent)
- Michael Gade Thomsen (Gæst til reception)
- Hans Henrik Voetmann (Henning Jørgensen)
- Arild Rimestad (Civilbetjent)
- Anders Budde Christensen (Politibetjent)
- Casper Steffensen (Pædagog på legeplads)
- Diana Axelsen (Kassandra)
- Frederikke Thomassen (Pige på Griffenholm)
- Hans Henrik Clemensen (Bent Krum)
- Henning Valin (Klavs)
- Johanne Louise Schmidt (Rose)
- Lars Thiesgaard (Rektor på Griffenholm)
- Mads Rømer (Betjent)
- Martin Boserup (Politibetjent)
- Martine Ølbye Hjejle (Pige på Griffenholm)
- Morten Bjørn (Politibetjent)
- Peter Damm-Ottesen (Betjent i arkivet)
- Sevik Perl (Milo)
- Katrine Greis-Rosenthal (Tine)
- Camilla Gottlieb (Kvindestemme til alarmcentral (Stemme))
- Adam Brix ((stemme))
- Thomas Voss ((stemme))
- Et angiver en særlig god præstation
- Et angiver en særlig dårlig præstation
- RB-N - Bedste film
- RB-N - Bedste instruktør
- RB-N - Bedste manuskript
- RB-N - Bedste skuespiller (Lie Kaas)
- RB-N - Bedste birolleskuespillerinde (Curcic)
- RB - Bedste birolleskuespiller (Fares)
- RB-N - Bedste scenografi
- RB-N - Bedste fotograf
- RB-N - Bedste kostumedesign
- RB-N - Bedste klipper
- RB-N - Bedste lyddesign
- RB-N - Bedste visuelle effekter
- BD-N - Bedste birolleskuespillerinde (Boussnina)
- BD-N - Bedste birolleskuespillerinde (Curcic)