Tobiasnætter (1941)

    Intrigerne stortrives, da forskellige par mødes på kryds og tværs af gamle og eksisterende forhold og sætter ny og gammel kærlighed i svingninger.


    FJOL & INTRIGER

    Instruktøren Johan Jacobsen forsøgte sig her med en art dansk crazykomedie, der ikke fik den store succes hos anmelderne.

    Poetisk grundtone
    Filmen har en grundlæggende poetisk grundtone men bliver alligevel for overfladisk i sin tilgang til personerne og det enorme udbud af intriger, der er hele historiens omdrejningspunkt.

    Parforholdets anatomi
    Det er parforholdets anatomi, der dissekeres, og dét at flirte og føle sig tiltrukket uden for ægteskabets rammer. Hermed var filmen en kende kontroversiel i tiden under anden verdenskrig, og enkelte af filmens scener har givetvis med sine antydninger været svære at sluge.

    Alice er lykkeligt gift med Christoffer efter tidligere at være blevet skilt fra komponisten Ole Sand. Nu aflægger Sand parret en visit, og der er lagt op til flirts. Tilfældet vil, at Christoffer samtidig får besøg af den første pige, han nogensinde har kysset. Så flirts og intriger bliver ganske som lyn og torden.

    Kønslig afholdenhed
    Ifølge ordbogen skal titlen "Tobiasnætter" tolkes således: (efter Tobias i det gammeltestamentlige apokryfe skrift Tobits Bog), de første nætter efter brylluppet, hvor ægtefællerne efter gammel overtro skulle være kønsligt afholdende for at undgå onde magters indflydelse.

    Livgivende ilt
    I og omkring dette plot former Johan Jacobsen et dragende univers, ikke mindst på grund af en tilstedeværende on location-fotografering, der adskiller de mange studieoptagelser med livgivende ilt.

    Adspredt fortælleform
    Særligt i filmens begyndelse hersker en helt særlig adspredt fortælleform, hvor der klippes gevaldigt i tid og rum, så den enkelte scene kommer til at stå alene og blafre i en underligt ukonkret kontekst.

    Det kan man sige er et led i opbygningen af det sitrende, flirtende og intrigante plot, hvis kerne er netop disse følelser.

    Mændene bedst
    Blandt skuespillerne er mændene bedst: Henrik Bentzon gør en ikonisk maskulin figur i rollen som den borgerlige Christoffer.

    Angelo Bruun har ikke samme gennemslagskraft i rollen som Ole Sand men formår at få ild i intrigens flamme.

    Helge Kjærulff-Schmidt er filmens mest betagende islæt i rollen som hushovmesteren Philip. Charmerende, vittig og fuld af udstråling.

    Kvinderne er overdrevent kunstige: Eva Heramb får aldrig rigtig fodfæste som den dukkede Alice, ligesom Berthe Qvistgaard er ved at revne i sine kunstige smil som Nanna.



    Anmeldt i 2011 af Tobias Lynge Herler
    © Philm.dk 1992-2018

    Fakta om filmen

    1941, Danmark, Komedie, Romantik, 95 min.

    Dansk titel: Tobiasnætter
    Instr: Johan Jacobsen Prod: Tage Nielsen Manus: Kelvin Lidemann, Kaj Møller, Johan Jacobsen Foto: Karl Andersson Mus: Kai Møller