The Fall [1] (2013)

    Da en intelligent seriemorder er på spil i Belfast tilkaldes en kvindelig kriminalbetjent til at lede den vanskelige efterforskning.


    FÆNOMENALT MØRKT

    Sammenhængende i denne serie:
    The Fall [1] (2013)
    The Fall [2] (2014)
    The Fall [3] (2016)

    I en nærved altomsluttende sfære af angst & utilregnelighed serveres her fem timelange episoder af forbilledlig britisk krimikvalitet. Serien former sit frygtindgydende plot over en stribe velkendte klichéer om magtbegær, kvindehad og personlighedsforstyrrelser. Men historien er alligevel drejet så udspekuleret, at intensiteten nærmest driver ned ad skærmen.

    På bar bund
    I Belfast står politiet på bar bund i sagen om et mord på en højtuddannet kvinde. Derfor tilkaldes den dygtige kriminalbetjent, Stella Gibson, og hun sætter sig snart på efterforskningen i et ihærdigt forsøg på at komme den udspekulerede morder nærmere. Samtidig følger vi seriens anden væsentlige hovedperson, morderen, der fører et usædvanligt velfungerende dobbeltliv med kernefamilien i den ene ende af spektret - og mordfetishen i den anden.

    Primære nervebaner
    I Jamie Dornans portræt af denne udadtil både tiltrækkende og sympatiske vendekåbe finder vi seriens primære nervebaner. Dornans evne til at skjule mørke side er ganske enkelt fænomenal, og når han passer sit familieliv, står vanviddet så meget stærkere i det ægte spil for galleriet.

    Krybende uhyggeligt
    Det bliver simpelthen krybende uhyggeligt at se morderen i sit normale liv, når man kender hans udspekulerede og komplet skjulte vanvid. Gillian Anderson bliver næsten øretæveindbydende i den overdrevent underspillede hovedrolle, men hun slår netop af samme grund gnister og er et vigtigt element i seriens uforudsigelige udstråling.

    Uhyggens materie
    Vi kommer helt ind i materien af uhyggen, der ofte kommer snigende og efterlader sig et spor af ubehag og væmmelse - ikke mindst fordi serien er næsten helt fritaget for underlægningsmusik. Fænomenalt mørkt, fremragende formidlet og med et hold af skuespillere, der evner at leve sig helt ind i det betændt psykologisk blodige.



    Anmeldt i 2014 af Tobias Lynge Herler
    © Philm.dk 1992-2024