Mar adentro (2004)

    Lam fra nakken og ned ligger en mand i sin seng og ønsker at dø. Men hvem vil hjælpe ham, for staten vil ikke..


    SPANSK SUPERSENTIMENTALITET

    Det er ikke svært at få øje på, hvad det er, der fascinerede den brede befolkning ved denne film: Anmelderne, Oscar-komitéen og det danske biografpublikum nærmest lagde sig på knæ og bad til den unge spanske instruktør, Alejandro Amenábar for hans bedrift, "Mar adentro". Vi kan altså konstatere, at "Mar adentro" er en fantastisk film - eller hvordan?

    Slibrigt sentimental
    Hvad er det, der skulle gøre denne film til noget ud over det sædvanlige? Filmen er slibrigt sentimental, dårligt castet, dårligt sminket, med kolossalt misforstået underlægningsmusik og en af de film, der bare vil forære sit publikum alle billederne på et sølvfad i stedet for at lade folk selv tænke og filosofere over begivenhederne.

    Ingen kant
    Først og fremmest savner man, at filmen har en kant. Den er særdeles blød i sine kurver og tør ikke på noget tidspunkt tage et opgør med historiens kontroversielle og barske hovedtema; nemlig aktiv dødshjælp.

    Selvkørende sentimentalitet
    Det betyder, at "Mar adentro" forbliver på det sentimentale og skuffende selvkørende niveau, hvor begivenhederne bare ikke bevæger.

    Dårligt sminket
    Javier Bardem er en af de bedste grunde til at se filmen. Han kan ikke gøre for, at han er fatalt dårligt sminket (han skal ligne en, der er ca. 30 år ældre, end han er i virkeligheden). Bardem spiller den krævende hovedrolle flot og troværdigt.

    Skuffende biroller
    Ved siden af Bardem skuffer de øvrige spillere fælt. Den billedskønne men ikke videre talentfulde Belén Rueda spiller Bardems advokat, en naturlig men dårligt skolet Lola Duenas spiller Bardems tilbeder, Rosa.

    Talrige svagheder
    Filmens svagheder er talrige, og det ville blive belastende at nævne dem alle. Men en af dem er instruktørens egen underlægningsmusik, der ofte kammer over i et bombardement af irske sækkepiber og det helt store saftige orkester.

    Uudnyttet potentiale
    Filmens styrker ligger i dens uudnyttede potentiale: Historien er potentielt bevægende, og filmen sniger sig op på ca. 5 % effektiv udnyttelse, hvor man kort når at fornemme, hvor en dygtig instruktør kunne have bragt historien hen.



    Anmeldt i 2005 af Tobias Lynge Herler
    © Philm.dk 1992-2018

    Fakta om filmen

    2004, Spanien, Frankrig, Italien, Drama, Biografi, 125 min.

    Dansk titel: Mit indre hav
    Instr: Alejandro Amenábar Prod: Alejandro Amenábar, Fernando Bovaira Manus: Alejandro Amenábar, Mateo Gil Baseret på: "Breve fra helvede af Ramón Sampedro Foto: Javier Aguirresarobe Klip: Alejandro Amenábar Mus: Alejandro Amenábar
    Priser
    • AA - Bedste udenlandske film
    • AAN - Bedste makeup
    • GG - Bedste udenlandske film
    • GG-N - Bedste skuespiller (Bardem)