En mand kommer hjem (2007)

    En kendt operasanger vender hjem til sin fødeby uden at vide, at han har en voksen søn, der vil bekende kulør.


    TUMPET DANSK FARCE

    Thomas Vinterberg har gennem årene drejet film i hver sin grøft af kvalitetens spektrum, og denne komedie hører så afgjort til blandt hans værste.
     

    Vartes op fra morgen til afen

    En kendt og rig operasanger vender for en stund tilbage til sin fødeby, hvor han indkvarteres i en luksussuite på hotel og vartes op fra morgen til aften.

     

    Knas i kærlighedslivet

    Det, han ikke ved, er, at han har en søn fra en ungdomsflirt, og denne søn vil snart bekende kulør, hvis han ellers kan få bugt med sin voldsomme stammen og knas i kærlighedslivet.

    Konstrueret
    Filmen er så langt fra Vinterbergs grundform, at det skriger til himlen. Ikke alene er der tale om en plat og bestialsk konstrueret farce, den er ovenikøbet også underkastet et lag af klæbrig visuel æstetik.

     

    Indholdsløshed

    Anthony Dod Mantles "flotte" billeder synes at skulle kompensere for indholdsløsheden, og når de to modsætninger mødes, opstår der snarere end selvforstærkende spiral, hvor det bliver mere og mere tydeligt, hvor hult det hele klinger.

    Manglende inspiration
    En lang række gamle og nye stjerner væves ind i hinanden i et plot, der aldrig bliver andet end tåbeligt. Det smitter af på skuespillet, der som oftest "emmer" af manglende inspiration – eller måske direkte frustration.
     

    Genreforstærkende musik

    Atypisk for Vinterbergs danske film er "En mand kommer hjem" tilmed skæmmet af "vaks" filmmusik, der optræder genreforstærkende, "tra la la-agtigt", for at forstærke, at vi altså er vidner til en komedie – hvis nogen skulle være i tvivl om det!



    Anmeldt i 2012 af Tobias Lynge Herler
    © Philm.dk 1992-2025