The Getaway (1994)

    I en moderne udgave af Bonnie og Clyde følger vi et par heltebanditter, som helst skulle undgå lovens lange arm.


    FORKÆL ACTION-SANSERNE

    Sammenhængende film:
    The Getaway (1972)
    The Getaway (1994)

    Stilfuldt, silkeblødt og samtidig brutalt anmassende fører instruktør Roger Donaldson publikums ind i en sanselighed på alle actionfilmens gængse genrepræmisser.

    Nøjagtig remake
    Ud over at være en temmelig nøjagtig genindspilning af Sam Peckinpahs film med samme titel fra 1972, er "The Getaway"-opdateringen også en lettere omskrevet og moderne version af den kendte "Bonnie & Clyde"-historie, hvor de to hovedpersoner er et par heltebanditter konstant på flugt fra lovens håndhævere.

    Pres på
    Alec Baldwin udgør den "Clyde'ske" del af parret og lyder i filmen navnet Doc. Han havner efter et mislykket kup i fængsel og står til talrige års afsoning. Men en indflydelsesrig skurkeboss mener at kunne få glæde af Docs mange års erfaring som forbryder, så han trykker på de rigtige knapper, efter at Docs bedre halvdel, "Bonnie-delen" Carol har presset på i mere end én forstand.

    Heftige røverier
    Da først Doc er på fri fod igen, begynder der at ske ting og sager: Heftige røverier og en hel del efterfølgende ballade medfører biljagter og skuddueller i en overraskende underholdende cocktail - med god hjælp fra klipperen Conrad Buffs taktfaste teknik.

    Op i tempo & niveau
    Plottet indeholder ikke de store dybsindigheder. Det drejer sig om, som titlen antyder, at komme væk og helst i en værre fart. På trods af de ret åbenlyse klichéer lykkes det dog Roger Donaldson at komme fint op i både tempo og niveau, således at "The Getaway" anno 1994 ikke fremstår som nogen ringe opdatering.

    Tiltrængt perspektiv
    Oven i købet får vi en livgivende og original slutning, der sætter begivenhederne i tiltrængt perspektiv. I det glatte og rene fotografiske snit er filmen en visuel lækkerbisken, godt hjulpet på vej af Makkerparret Alec Baldwin / Kim Basinger, der jo begge i 1994 hører til de mere attraktive ansigtsvalg i Hollywood.

    Lidt for rigeligt med musik
    Musik er der nok af, og også lige rigelig nok, men Mark Isham er alligevel sluppet pænt fra sine toner, der passer udmærket til filmens stil.



    Anmeldt i 1995 af Tobias Lynge Herler
    © Philm.dk 1992-2024

    Fakta om filmen

    1994, USA, Japan, Krimi, Action, Eventyr, Biler på film, 111 min.

    Dansk titel: The Getaway
    Instr: Roger Donaldson Prod: David Foster, Lawrence Turman, John Alan Simon Manus: Walter Hill, Amy Jones Foto: Peter Menzies Jr. Klip: Conrad Buff Mus: Mark Isham