4240 filmanmeldelser
Philm.dk
Avanceret søgning

Triumph des Willens
Nationalsocialisternes partikongres i Nürnberg 1934. Her hyldes Adolf Hitler som Tysklands nye store og usårlige helt.
PERFEKT PROPAGANDA
Hvis propaganda for en dårlig sag kan fremstå fuld af magt og vælde dekader og atter dekader efter dens tilblivelse, er det så dårlig smag eller perfekt propaganda?

Udødeliggørelse
Leni Riefenstahls næsten to timer lange udødeliggørelse af nationalsocialisternes partikongres i Nürnberg i 1934 er den dag i dag både et uudviskeligt dokument på ondskabens storhedstid og et fatalt militant billede på magtens rus og heraf kollektive psykose.

Utvetydig synæstesi
Nazismens visuelle æstetik var på mange måder perfekt koreograferet. Farver, symboler, kontraster, skygger og teksturer i alt fra faner over uniformer til arkitektur var uden sidestykke Gesamtkunst i en utvetydig synæstesi.

Dikteret stemning
Intet under at millioner og atter millioner af efterkrigsforsmåede tyskere lod sig rive med af en dikteret stemning, der næppe har noget sidestykke i nyere verdenshistorie.

Dokumentarisk episk
Hele dette overflødighedshorn af forførelse indfangede Hitlers "hoffotograf" Leni Riefenstahl i flere dokumentarisk episke propagandafilm, herunder således "Triumph des Williens".

Glødende og blødende
Det er en kunst ud af det i et historisk perspektiv usmagelige at forme en glødende og blødende kærlighedserklæring til det tyske Reichs frelser og forfører, Adolf Hitler.

Bramfri propaganda
Riefenstahl tilgår netop det bramfrit propagandistiske med en ung entusiasme og utvetydig kærlighed til nationalsocialismens tilførelse af spirende håb.

Vinklet raffinement
Og entusiasmen er mere end blot en stemning: Riefenstahl udfordrer og eksperimenter hele vejen gennem det grundlæggende tungt højreekstremistiske og værdipolitiske med en uudslukkelig tørst på kamerateknisk og vinklet raffinement.

Insisterende drømmesyn
"Viljens triumf" bliver virkelig et med udråbstegn understreget diktat gennem filmens insisterende positive drømmesyn på nationalsocialismens idé og Adolf Hitlers person i særdeleshed.

Kontrastløs ekstremisme
Taktfast bløder "Horst-Wessel-Lied" med sine markante fraser, når sammenholdet og de lyse fremtidsudsigter for Tyskland er på sit højeste i propagandafilmens kontrastløse ekstremisme:

Die Fahne hoch! Die Reihen fest geschlossen! SA marschiert mit mutig-festem Schritt. Kam'raden, die Rotfront und Reaktion erschossen, Marschier'n im Geist in uns'ren Reihen mit.

Snigløbende dødbringende
Riefenstahl blød- og folkeliggør effektivt det snigløbende dødbringende budskab i en nærved lillepiget naivitet som billede på hele nationens forblindelse.

Sammenholdets klippefaste intensitet
I dag står "Trimph des Willens" som et knivskarpt og mesterligt formidlet billede på Tysklands tyrkertro og ultimative underkastelse, inden det for alvor blev hverdag i krig i Det Tredje Rige - og endnu med sammenholdets klippefaste intensitet i lyd og billede.
Anmeldt i 2013 af Tobias Lynge Herler
© philm.dk 1992-2016
Udskriftsvenlig udgave
Triumph des Willens

Karakter: 6 ud af 7Karakter: 6 ud af 7Karakter: 6 ud af 7Karakter: 6 ud af 7Karakter: 6 ud af 7Karakter: 6 ud af 7Karakter: 6 ud af 7
Fakta om filmen
Dansk titel: Viljens triumf
Instr: Leni Riefenstahl Prod: Leni Riefenstahl  Manus: Leni Riefenstahl, Walter Ruttmann  Foto: Sepp Allgeier m.fl.  Klip: Leni Riefenstahl  Mus: Herbert Windt  
Medvirkende:
Adolf Hitler (Sig selv)
Josef Goebbels (Sig selv)
Hermann Göring (Sig selv)
Rudolf Hess (Sig selv)
Reinhard Heydrich (Sig selv)
Heinrich Himmler (Sig selv)
Et V angiver en særlig god præstation.
Et % angiver en særlig ringe præstation.