4240 filmanmeldelser
Philm.dk
Avanceret søgning

Untergang, Der
Adolf Hitlers sidste dage i kæmpebunkeren under Berlin kommer op til overfladen.
STÆRKT OG BEVÆGENDE
Lige siden det tredje riges fald i 1945 har der været en form for "tavshedspligt" for tyskerne - Hitler og hans undergang er ikke noget, man har talt offentligt om.

Og frem for alt har det kun nødigt ligget til diskussion, om diktatoren Hitler kunne tænkes at være andet end fuldkomment sadistisk svin.

Fortiden op til overfladen
Det er der med ét slag blevet vendt op og ned på med Oliver Hirschbiegels film "Der Untergang". Pludselig kommer Hitlers sidste tid i den enorme bunker under Berlin op til overfladen.

Hitler tilbragte de sidste uger af anden verdenskrig inden Tysklands kapitulation i førerbunkeren under Berlin. Sammen med ham var kæresten Eva Braun, en del militærfolk, en sekretær og en række andre, der ønskede at dele den sidste tid sammen med føreren.

Selvom det er ganske givet, at Hitler er en slagen mand, vælger han til det sidste at kæmpe en umulig kamp fra bunkeren i en krig, som han på ingen måde har føling med på den anden side af jordskorpen.

Dagen inden Hitler og Braun begår selvmord er de blevet gift i bunkeren, og efter førerens død følger endnu mange selvmord.

"Der Untergang" viser for første gang Adolf Hitler som et menneske, og denne beskrivelse af den gale diktator har været tiltrængt længe.

Bruno Ganz ER Hitler
Bruno Ganz er ganske enkelt synonym med Hitler i en præstation, der er så overbevisende, at man må knibe sig i armen. Det er næsten helt overrumplende at opleve Hitler "i egen levende person".

Filmen er stærk fra ende til anden, et barskt scenarie af død, ødelæggelse og personlig ruin. Men den tilfører verdenshistorien nye dimensioner ved at portrættere Hitler som andet end gal. Det gør filmen bevægende og giver stof til eftertanke.

Undergangen er nær
Lyd og billede er effektive virkemidler i portrættet af krigen oppe over jordskorpen. Man er ikke i tvivl om, at undergangen er nær.

Enkelte scener vil man huske særligt for deres psykiske intensitet, men generelt befinder filmen sig på et niveau af intensitet, der gør den uhyre svær at ryste af sig.

Førerbunkeren og dens uhyggelige rum og korridorer af beton er formidabelt genskabt - det skaber en klaustrofobisk uhygge, der forstærker autenticiteten i en grad, så man næsten føler, at man selv har været der.

Personligt og ufarvet portræt
Det er svært at føle medlidenhed med en mand som Hitler, men alligevel er "Der Untergang" nok det tætteste vi kommer på et personligt og ufarvet portræt af manden og hans sidste dage.
Anmeldt i 2005 af Tobias Lynge Herler
© philm.dk 1992-2016
Udskriftsvenlig udgave
Untergang, Der

Karakter: 6 ud af 7Karakter: 6 ud af 7Karakter: 6 ud af 7Karakter: 6 ud af 7Karakter: 6 ud af 7Karakter: 6 ud af 7Karakter: 6 ud af 7
Fakta om filmen
2004, Tyskland, Krig, 160 min
Dansk titel: Untergang, Der (Downfall)
Instr: Oliver Hirschbiegel Prod: Bernd Eichinger  Manus: Bernd Eichinger  Baseret på: bøger af Joachim Fest, Traudl Junge og Melissa Müller  Foto: Rainer Klausmann  Klip: Hans Funck  Mus: Stephan Zacharias  
Medvirkende:
Bruno Ganz (Adolf Hitler)
Alexandra Maria Lara (Traudl Junge)
Corinna Harfouch (Magda Goebbels)
Ulrich Matthes (Joseph Goebbels)
Juliane Köhler (Eva Braun)
Heino Ferch (Albert Speer)
Christian Berkel (Prof. Dr. Ernst-Günter Schenck)
Matthias Habich (Prof. Dr. Werner Haase)
Thomas Kretschmann (SS-Gruppenführer Hermann Fegelin)
Michael Mendl (General der Artillerie Helmuth Weidling)
Götz Otto (Otto Günsche)
Julia Jentsch (Hanna Potrowski)
Fabian Busch (Obersturmbannführer Stehr)
Priser:
BD, Bedste ikke-amerikanske film
RB, Bedste ikke-amerikanske film
AAN, Bedste udenlandske film
Et V angiver en særlig god præstation.
Et % angiver en særlig ringe præstation.