Mala noche (1985)

    Kiosksælgeren Walt i Portland, Oregon forelsker sig i den 18-årige Johnny, en illegal flygtning fra Mexico. Men Johnny viser ingen interesse for Walt.


    GRAFISK BEGÆR

    Dette er Gus Van Sants smukke og meget grafiske debutfilm, der primært som stemningsbilleder og i stærk lyrisk narratologi, fortæller historien om et stærkt homoseksuelt begær, der ikke bliver gengældt.
     

    Diminutivt budget

    Filmen blev indspillet på et diminutivt budget og 16mm film. Så meget desto mere imponerende hvad Van Sant formår at vride ud af sin både ærlige, ægte og direkte skildring af begærets magt over mennesket.
     

    Illegale flygtninge driver omkring

    Kiosksælgeren Walt (Tim Strecter) møder en dag den unge Johnny (Doug Cooeyate), der sammen med vennen Roberto (Ray Monge) driver omkring i Portlands gader som illegale flygtninge fra Mexico.
     

    Besat af sex

    Walt er besat af tanken om at have sex med Johnny, og han lægger ikke skjul på sine intentioner hverken over for Johnny eller Roberto. Da drengene fra Mexico er desperate efter penge og et sted at sove, øjner Walt en mulighed for at få Johnny med sig hjem, men for Johnny er tanken om homosex afskyvækkende.
     

    Chance for spændingsudladning

    Det får dog ikke Walt til at miste modet, og i dagene efter driver han omkring med venneparret i byen og på udflugter på landet, i håbet om at chancen for den optimale spændingsudladning skal opstå.

    Kunstnerisk elegance
    Van Sants film er visuelt ambitiøs og voldsomt elegant. Måske kunne man indvende, at instruktørens iver efter at skabe kunstnerisk elegance gennem lyrisk brug af lys og skygge skinner for meget igennem. Men den opleves snarere som en optimale udnyttelse af små midler til at skabe det stemningsbillede, som instruktøren er ude efter.
     

    En usædvanlig film

    Under alle omstændigheder er "Mala noche" en usædvanlig film. Fortællestilen er unik og medrivende, ikke mindst på grund af Van Sants grafiske begær - den konsekvente stil til at tydeliggøre det vanvid, mange mennesker havner i, når begæret er mest påtrængende.

    Ægthed i begæret
    I sin skildring af homoseksuelle tanker og begær opererer Van Sant hele tiden i en behageligt ægte og alt andet end forskruet stil. Hovedpersonen Walt fremstår nøjagtig ligeså ynkelig som en heteroseksuel karakter vil gøre det, når hans begær og tilnærmelser ikke bliver gengældt. "Mala noche" rammer noget centralt i netop portrættet af den liderlige mand, et portræt uden omsvøb og i al sin enkelthed som det kunne ses i virkeligheden.

    Det dyriske begær
    Fragmentariske sexscener forekommer i en både nærværende og virkelighedstro iscenesættelse, der viser meget om Van Sants afklarede forhold til en af de mest centrale menneskelige drifter. Man vil stort set aldrig komme det dyriske begær hos mennesket så nær et ægte filmisk portræt som i Van Sants optik.
     

    Sparsom dialog

    Dialogen er sparsom. Filmen er primært stærke stemninger. Til at understøtte disse anvender Van Sant - ud over den omtalte markante brug af lyrisk lyssætning - sære kameravinkler, time-lapse fotografering og meget bredspektret musik, der i små og velafmålte doser giver sort/hvid-filmen kolorit.



    Anmeldt i 2009 af Tobias Lynge Herler
    © Philm.dk 1992-2024

    Fakta om filmen

    1985, USA, Drama, 78 min.

    Dansk titel: Smertende nat
    Instr: Gus Van Sant Prod: Gus Van Sant Manus: Gus Van Sant Foto: John Campbell Klip: Gus Van Sant Mus: Creighton Lindsay
    Medvirkende
    • Et angiver en særlig god præstation
    • Et angiver en særlig dårlig præstation