4240 filmanmeldelser
Philm.dk
Avanceret søgning

A nagy füzet
To enæggede tvillinger bliver mod slutningen af Anden Verdenskrig plantet hos deres alt andet end elskelige bedstemor, og en bevidst hærdelsesproces går i gang.
SILKEBLØD FØLELSESKULDE
Utraditionelt fortalt antikrigsdrama, hvor krigen er en væsentlig men i store træk usynlig baggrund. Rædslerne, knapheden og manglen på kærlighed står malet i filmens markante drengeportrætter, de enæggede tvillinger, der er af deres bedstemor kaldes "horeungerne".

To børn parkeres
Bedstemor kommer meget mod sin vilje til at tage sig af de to drenge, da moderen er nødt til at få dem parkeret et sted, mens krigen raser på sit sidste år.

Ingen kærlighed
Der er ingen synlig kærlighed til stede. Drengene er kun i vejen. Det er med dette udgangspunkt at de to brødre beslutter sig for at hærde hinanden: krop og sjæl skal gradvis styrkes, så de bedre kan udholde både bedstemor, manglen på kærlighed og den fremrykkende krig.

Silkeblød følelseskulde
Christian Berger indfanger i sin maleriske fotografering dette kolde fornuftsægteskab, så smerten er til at tage og føle på. Silkeblød følelseskulde, med andre ord.

Markant udtryk
Det er i det hele taget i det markante visuelle udtryk, at filmen rummer en helt igennem rørende melankoli, en stemning der stærkt underbygges af det diminutive lyddesign og fraværet af musik.

Bevidst ordknaphed
Dialog er her ikke meget af, ordknapheden er et bevidst og vellykket virkemiddel til at fremhæve drengenes sammenbidthed og determination udi kunsten at kunne modstå og opbygge et fysisk og mentalt panser.

Selvmodsigende skønhed
Den selvmodsigende skønhed opstår i billederne og i filmens meget stærke mentale gennemslagskraft, når tvillingedrengene som oftest er i knivskarp fokus med deres dybest set sårede øjne, der siger langt mere end ord.

Håbløshedens lydbillede
Her er vigtigheden af troværdigt skuespil selvfølgelig åbenlys, og László & András Gyémánt er store fund i den unisone børneoplevelsesverden med krigen som håbløshedens lydbillede.

Usympatisk portræt
Også bedstemor er stærk i den erfarne Piroska Molnárs nærved til perfektion usympatiske portræt. Og Ulrich Thomsen præsterer nuanceret og lidt uforudsigeligt som den nakkeskadede tyske officer, der får et godt øje til de to drenge.

Helt sin egen
Uforudsigelig, rørende og gennemgribende dyster er "A nagy füzet" en følelsernes film. Overraskende i sin ægthed og på alle måder helt sin egen.
Anmeldt i 2015 af Tobias Lynge Herler
© philm.dk 1992-2016
Udskriftsvenlig udgave
A nagy füzet

Karakter: 7 ud af 7Karakter: 7 ud af 7Karakter: 7 ud af 7Karakter: 7 ud af 7Karakter: 7 ud af 7Karakter: 7 ud af 7Karakter: 7 ud af 7
Fakta om filmen
Dansk titel: store stilehæfte, Det - Krigsdagbogen (The Notebook)
Instr: János Szász Prod: Pál Sándor, Sándor Söth  Manus: András Szekér, János Szász  Baseret på: roman af Agota Kristof  Foto: Christian Berger  Klip: Szilvia Ruszev  
Medvirkende:
László Gyémánt (Tvilling)
András Gyémánt (Tvilling)
Piroska Molnár (Bedstemor)
Ulrich Thomsen (Officer)
Ulrich Matthes (Far)
Et V angiver en særlig god præstation.
Et % angiver en særlig ringe præstation.