Nuremberg (2000)

    En lang række af Hitlers topnazister blev umiddelbart efter 2. verdenskrig stillet for en domstol i Nürnberg.


    DØDSDØMT VANVID

    Somme tider overgår virkeligheden fiktionens verden. Jo, det kan ske, og få er vel i tvivl om, at nazisternes gerninger under Anden Verdenskrig var så grusomme, at selv den mest eksplicitte dramatisering ikke kan nærme sig virkelighedens gru mere end med antydningens kunst.
     

    Etisk efterspil

    Nu er det ikke så meget den direkte gru og de egentlige umenneskelige handlinger, der er i fokus i denne fremragende tv-dramatisering. Snarere er det det etiske og retfærdighedssøgende efterspil, der fandt sted i Nürnberg, hvor en lang række af Hitlers topnazister kom for en international domstol.

    Rækker ud i evigheden
    Ikke desto mindre ligger det uoverskuelige vanvid og den kollektive hjernevaskelse som en tung dyne selv over disse retssalsorienterede begivenheder, for nazisternes gerninger var så bestialske og umenneskelige, at de rækker ud i evigheden.
     

    Omfattende rettsag

    Umiddelbart efter 2. verdenskrigs afslutning indledtes i Nürnberg en omfattende retssag mod en lang række af Hitlers topnazister. Over to lange episoder følger vi chefanklageren Robert Jacksons kamp for at få skovlen under særligt den åleglatte og selvfede Hermann Göring.

    Portræt af Göring
    Göring spilles med dybt fascinerende indlevelse af altid knalddygtige Brian Cox; filmens afgjort stærkeste og mest skræmmende præstation. De øvrige nazister har ikke den nødvendige tid i rampelyset eller den tilnærmelsesvis samme fokus til at brænde igennem. På denne måde er filmen også en form for portræt af Hermann Göring.
     

    Beundringsværdig

    Beundringsværdig for sin afdæmpede stil er "Nuremberg" en saglig, bevægende og dygtigt underholdende filmoplevelse, hvor man yderligere bemærker den ikke misbrugte og meget originale filmmusik af Richard Grégoire.



    Anmeldt i 2012 af Tobias Lynge Herler
    © Philm.dk 1992-2024