4240 filmanmeldelser
Philm.dk
Avanceret søgning

Maria Larssons eviga ögonblick
I tiden omkring første verdenskrig forsøger en fattig familie at klare sig til dagen og vejen i det sydlige Sverige. Kvinden i hjemmet opdager ved et tilfælde, at hun har fotografisk talent.
LIVETS ESSENS
I filmkunsten ligger et potentiale af overvældende dimensioner; lagt i de rette hænder en sammensmeltning af livets essens, en indføring i menneskelig gru og glæde, en levendegørelse af historiske vingesus, en indfangelse af naturens ufattelige storhed.

I nyere tid skal man lede længe efter instruktører, der evner at udnytte potentialerne. I stedet vises markant manglende fornemmelse for stil i troen på, at gode film nødvendigvis er film, hvor tilskueren fanges ind i en sluttet dramaturgi, der dyrker et miljø så fjernt fra det menneskeligt og naturligt sandsynlige som muligt, som en terapeutisk flugt fra hverdagen og ind i en verden, hvor store eksistentielle spørgsmål er tabu.

Resultatet af denne typiske tilgang til filmfortælling kan i mange tilfælde beskrives som sminket, sentimentalt, teatralsk, romantisk idealiseret, stereotypt og fantastisk i betydningen fantasifuldt ud i det 'ikke-dennesidige'.

Menneskelivets detaljer
Denne opridsede og stærkt overdrevne generalisering er ment som en introduktion til den i dag sjældne og diametrale modsætning - når en filmskaber evner at indføre publikum i en filmisk verden, der i historie og fortællestil lægger sig så naturligt op ad de detaljer i menneskelivet, som vi kan kalde livets essens.

Jan Troell er en omhyggelig svensk instruktør, der er kendt for aldrig at gå på kompromis. Det mærkes fra første skud. Men filmen skal arbejde sig i gang, før man får den næsten smertelige oplevelse af, at fortællingen i perceptionen bliver til virkelighed.

Fjernt fra det sminkede
Virkelighed i den forstand, at detaljerne og helheden i en sært knugende intimitet bliver fortalt, spillet og formidlet med en ægthed, der ligger så fjernt fra det sminkede, at den bevæger sig direkte fra hypotalamus ud i hele organismen og groft sagt bliver en fysisk oplevelse.

Maria Larsson (Maria Heiskanen) og hendes mand Sigfrid (Mikael Persbrandt) lever under fattige kår i Sydsverige i tiden omkring første verdenskrig. De to elsker hinanden, men Sigfrid har et svært temperament, og ofte går det ud over Maria.

Inderlighed
Særligt når han har drukket, bliver han ubehagelig og utilregnelig, hvilket også de efterhånden mange børn får ind på livet. Da Maria i en desperat situation for at skaffe penge forsøger at sælge sit kamera, møder hun i fotografen Sebastian Pedersen (Jesper Christensen) en mand, der rummer al den inderlighed, som hun mangler i Sigfrid.

Fotografen opmuntrer Maria til at anvende sit kamera, og snart opdager hun, at hun har talent for at komponere et fotografi, men det er farligt at begive sig ud i, da Sigfrid uden tvivl vil modsætte sig denne nye passion..

Blottet for hysteri
Jan Troells indfangelse af øjeblikket er en filmisk oplevelse af uudsigelig karakter. Scenerne er helt og aldeles blottet for det overflødige, ingen unødvendig spartling med lydeffekter og musik, ingen auteur-klipning eller smart rystet håndholdt 'realisme', ingen hysterisk dyrkelse af en enkelt karakter eller begivenhed.

I den historiske omhyggelighed finder man de mange detaljer, der er med til at gøre filmoplevelsen stoflig, men nærheden og smerten kommer til udtryk i det skuespil, der er så smukt og så indfølt, at det ville være synd at hæfte stærkere superlativer på det.

Udstråling
Maria Heiskanens hovedrollepræstation er i intensitet og udstråling på det nærmeste uden sidestykke i moderne film, og Mikael Persbrandt kan med rette udråbes til en af sin generations største mandlige skuespillere. Det er vidunderligt endelig at opleve Jesper Christensen tilbage i en rolle, der rummer så megen dybde og hjertevarme, at det nærmest gør ondt. Ghita Nørby falder som den eneste noget igennem i rollen som pudret diva.

Filmen er et ocean af stemninger, indfanget i enhver kameraindstilling og suppleret af minimalistisk og diminutivt anvendt filmmusik af Matti Bye. Troells personinstruktion er helt særlig og har altid været det. I "Maria Larssons eviga ögonblick" er alle detaljerne lykkedes for ham i skabelsen af dette sjældne, nordiske mesterværk.
Anmeldt i 2008 af Tobias Lynge Herler
© philm.dk 1992-2016
Udskriftsvenlig udgave
Maria Larssons eviga ögonblick

Karakter: 7 ud af 7Karakter: 7 ud af 7Karakter: 7 ud af 7Karakter: 7 ud af 7Karakter: 7 ud af 7Karakter: 7 ud af 7Karakter: 7 ud af 7
Fakta om filmen
2008, Sverige, Drama, 131 min
Dansk titel: Maria Larssons evige øjeblik
Instr: Jan Troell Prod: Tero Kaukomaa, Christer Nilson  Manus: Niklas Rådström  Baseret på: historie af Jan Troell og Agneta Ulfsäter-Troell  Foto: Mischa Gavrjusjov, Jan Troell  Klip: Nils Pagh Andersen  Mus: Matti Bye  
Medvirkende:
Maria Heiskanen (Maria Larsson)
Mikael Persbrandt (Sigfrid Larsson)
Jesper Christensen (Sebastian Pedersen)
Emil Jensen (Englund)
Hans Henrik Clemensen (Hr. Fagerdal)
Amanda Ooms (Matilda)
Ghita Nørby (Frk. Fagerdal)
Birte Heribertsson (Tante Tora)
Claire Wikholm (Farmor Kama)
Hans Alfredson (Mand i fængslet)
Maria Lundqvist (Frk. Petrén)
Callin Öhrvall (Maja Larsson)
Max Eskilsson (Sven 14-17 år)
Ann Petrén (Ida)
Antti Reini (Finsk kaptajn)
Livia Millhagen (Ingeborgs mor)
Kenneth Milldoff (Pidder)
Pierre Lindstedt (Arbejder)
Eddie Axberg (Arbejder)
Christian Fex (Politimand)
Berto Marklund
Rolf Jarl (Landmand)
Priser:
BD-N, Bedste ikke-amerikanske film
GG-N, Bedste udenlandske film
GULDB, Bedste musik
GULDB, Bedste birolleskuespiller (Christensen)
GULDB, Bedste skuespillerinde (Heiskanen)
GULDB, Bedste skuespiller (Persbrandt)
GULDB, Bedste film
GULDB-N, Bedste fotografering
GULDB-N, Bedste manuskript
GULDB-N, Bedste instruktør
GULDB-N, Bedste birolleskuespillerinde (Ooms)
RB, Bedste ikke-amerikanske film
Et V angiver en særlig god præstation.
Et % angiver en særlig ringe præstation.