Dag og nat (2004)

    En velklædt, velkørende mand har besluttet sig for at begå selvmord. Intet kan stoppe ham, og fra sin bil siger han farvel til familie og venner.


    DEN USENTIMENTALE AFSKED

    Den danske instruktør Simon Staho rejste til Sverige for at udleve sine manuskripter på svenske talenter, og denne tendens begyndte med "Dag och natt", hvor Staho samler nogle af de største skuespillere. Filmen er en dybt fascinerende og helt unikt original filmisk rejse: Familiefaren Thomas (Mikael Persbrandt) har besluttet at begå selvmord, og det er der ikke noget eller nogen, der kan ændre på.
     

    Usentimental afsked

    Fra sin store bil tager Thomas den ene usentimentale afsked efter den anden, idet han kører rundt til ekskoner, kærester, elskerinder og forskellig familie og tager en sidste snak. Thomas fortæller ikke nogen om sin beslutning – afskeden er udelukkende for hans egen skyld, og alle samtalerne i bilen er kompliceret af et eller andet forhold, der har været medvirkende til Thomas' beslutning.

    Ikke ud af bilen
    Vi kommer på intet tidspunkt ud af Thomas' bil. Hele filmen er altså optaget ombord på det rullende flagskib. Kan det nu lade sig gøre? For Simon Staho kan det. Staho opfinder nemlig en egen unik æstetik gennem bilruderne, og historiens barske tema forstærkes på mange måder af den intime og indeklemte atmosfære, som kulissen begrænser sig til.

    Elskelig kompromisløshed
    Det er et originalt fortælleteknisk stunt – kompromisløst, så det kun er til at elske. Hver gang, Thomas parkerer sin bil for at tage en snak, ser vi ud gennem sideruderne vidt forskellige locations, alt fra grå beton til smuk midsommernat, og det er helt tydeligt ikke tilfældigt, hvor Staho parkerer sin kørende kulisse. Landskabet, der enten flagrer forbi eller står knivskarpt stille, er dén verden, som Thomas lukker ude og har besluttet at forlade. Derfor skal tilskueren heller ikke ud af den deprimerede selvmordståge.

    Eminent skuespil
    Mikael Persbrandt spiller et af sit livs stærkeste roller, og hvilken præstation! I mindre roller imponerer unge Sam Kessel som Thomas' søn, gode gamle Hans Alfredson som en tilfældig bilist – og ikke mindst Marie Göranzon som Thomas' mor i nogle af filmens mest frygteligt smertefulde scener. Fares Fares kan opleves i en for ham yderst alternativ rolle, og han rammer karakterens vanvid og frustration meget flot.



    Anmeldt i 2007 af Tobias Lynge Herler
    © Philm.dk 1992-2024

    Fakta om filmen

    2004, Sverige, Psykologisk drama, Børn på film, Biler på film, Drama, 90 min.

    Dansk titel: Dag och natt
    Instr: Simon Staho Prod: Anne Katrine Andersen, Jonas Frederiksen Manus: Peter Asmussen, Simon Staho Foto: Kim Høgh Klip: Åsa Mossberg Mus: Joachim Holbek
    Priser
    • BD-N - Bedste skuespiller (Persbrandt)
    • RB-N - Bedste film
    • RB-N - Bedste instruktør
    • RB-N - Bedste skuespiller (Persbrandt)
    • RB-N - Bedste skuespillerinde (Endre)
    • RB-N - Bedste birolleskuespillerinde (August)
    • RB-N - Bedste manuskript
    • RB-N - Bedste lyd
    • RB-N - Bedste musik