Die andere Heimat - Chronik einer Sehnsucht (2013)

    Midt i 1800-tallet drømmer en fattig og romantisk tysk landdreng om at bryde ud af hverdagen og rejse til Sydamerika.


    DRØMME I SVØB

    Fire timers knivskarphed uden finesse: "Die andere Heimat" er en tour de force i gennemæstetiseret form over indhold.

    Et særligt publikum
    Det er hér et særligt segment af filmtilskuere falder bagover med foldede hænder i himmelsk begejstring. Ord som fantastisk, fremragende og mesterlig fyger gennem biografsalen som vindhekse på afveje.

    Det gyldne snit
    Og det er ganske vist: 81-årige Edgar Reitz' biograf-prequel til de i Tyskland højt skattede hjemstavns-tv-produktioner er en flot film. Visuelt elegant og rent kompositorisk altid nøjagtig i det gyldne snit.

    Formfikseret
    Men at kalde "Die andere Heimat" for et mesterværk ville ikke alene være at tage munden alt for fuld, det ville også være at blåstemple en helt igennem formfikseret film som stor kunst.

    Vanskelig længsel
    I midten af 1800-tallet præges dagligdagen af fattigdom og kedsomhed i en lille tysk by. Den unge Jakob drømmer sig til det forjættede Sydamerika, men må erfare, at drømme ikke altid går i opfyldelse.

    Svært stillestående
    Et kort resume til en film, der varer nærved fire timer. Ikke desto mindre er det egentlig meget opsummerende for handlingen. Og samtidig en understregning af, at stillestående ikke altid er godt.

    Et form-mantra
    I Edgar Reitz' filmunivers er det stillestående en slags mantra: Ikke at det er søvndyssende, men igen er fokus fuldkommen på det stilleståendes form - fraværet af overraskelser fører handlingen ud ad et sidespor, der ender i et stort skilt: Jeg er auteur.

    Æterisk ukonkret
    At handlingen er barsk, dyster og farveløs former heller ingen troværdig dramatik. Begivenhederne driver af det sværmerisk og æterisk ukonkrete, fremhævet i lange ryk af den akavet minimalistisk-avantgardistiske underlægningsmusik, der generer voldsomt fra første scene: Magien tages ud af det tilsyneladende nærvær i den knivskarpe og voldsomt perfektionistiske fotografering: Musikken afvæbner og distancerer. Dikterer og forvirrer.

    Farvelagte detaljer
    Og at der allerede tidligt i filmen opstår et uventet "raffinement" i form af små farvelagte detaljer i det ellers udsøgt sort/hvide univers vidner om en vaklen snarere end om mod, når det kommer til at bryde det stramme narrative jerngreb.

    Indesluttet mørke
    Det kommer ganske enkelt til at fremstå billigt, ja, proletarisk: Hvorfor i alverden give en glohed hestesko eller et hurtigt oplyst stykke mølædt tapet farve, når hele stordramaet i dén grad slår sig op på fortidens forarmede og indesluttede mørke?

    Mat æstetisering
    Der er noget "Kejserens nye klæder" over filmoplevelsen: Det er ikke en film, man kan lade sig komplet bjergtage af, det er ikke en film, der er gennemført på nogen måde. Men den mat glimtende æstetisering og den lange spilletid forfører et næsen-i-sky-publikum ud på epikkens (lidt pinlige) overdrev.

    Betingelsesløst smukt
    Der er stof til tre stjerner i Gernot Rolls sublime fotografering alene. Alt andet lige er indfangelsen af fortidens små og store synder - og stemninger - betingelsesløs smuk. Og der er ind imellem glimt af ærlighed i det bredspektrede galleri af skuespillere, selvom ingen rolle har det nødvendige nærvær i en historie i filmformens magt.

    Forført af form alene?
    Man sidder unægtelig tilbage med en lidt besk smag i munden. Spørgsmålet: Hvorfor? melder sig i langt højere grad end alle mulige svar. Måske allermest fordi man føler sig snydt for den gode historie og blindt tvunget til at lade sig forføre af form alene.



    Anmeldt i 2015 af Tobias Lynge Herler
    © Philm.dk 1992-2024

    Fakta om filmen

    2013, Tyskland, Drama, Historie, Romantik, 225 min.

    Dansk titel: Die andere Heimat - en fortælling om længsel
    Instr: Edgar Reitz Prod: Christian Reitz Manus: Edgar Reitz, Gert heidenreich Foto: Gernot Roll Klip: Uwe Klimmeck Mus: Michael Riessler
    Priser
    • AAN - Bedste makeup