Captain America: The First Avenger (2011)

    En klejn amerikaner får uanede kræfter og tager kampen op mod væmmelige forbrydere.


    DEN VELSKABTE KRIGER

    Sammenhængende film:
    Captain America: The First Avenger (2011)
    Captain America: The Winter Soldier (2014)
    Captain America: Civil War (2016)

    Heltefilm baseret på tegneserier hitter i Hollywood, og "Captain America" er således én blandt mange stort opslåede effektfilm, hvor underholdningsværdien typisk overgår indholdet.

    Lillemandskompleks
    Steve Rogers er frustrerende nok blevet kasseret af militæret: Han må ikke komme ind i varmen og lege med skydere - han er ganske enkelt for klejn, og lillemandskomplekset er til at få øje på.

    Uanede kræfter
    Men SÅ! Steve bliver opdaget af hjernen bag et helt særligt og nationalt hemmeligt program, hvor særlige indsprøjtninger og en smart maskine giver den lille mand uanede kræfter - og i øvrigt masser af muskler... plus en meter ekstra i højden.

    Velskabt kriger
    Vupti, nu er Steve mere end egnet til militæret og mere end egnet til at tjene sit land (og dets muskelhungrende kvinder). Budskabet: Der er ikke plads til små mænd, men velskabte krigere - dem kan vi li’!

    Med spændt six pack
    Med sine nye kræfter i baghånden går Steve til sine nye, nationale opgaver med spændt six pack og masser af fatalisme: Nu skal USA og måske hele kloden reddes, for onde mennesker er der nok af.

    Ekstremistisk set up
    I dette jævnt ekstremistiske set up glider "Captain America: The First Avenger" noget komisk af på overfladen. Det er meget svært ikke at hænge fast i den knopskydende race-renhedsidealisme, selvom det fædrene ophav til denne idé selvfølgelig først og fremmest er formet på tegnebrættet.

    Klæbrigt sort/hvidt
    Selvsamme klæbrige sort/hvidhed former samtidig en overbygning på underholdningsværdien, for action og ramasjang er her nok af, komplet med oceaner af støddæmpende filmmusik samt stereo- og arketyper i hver en lille krog af handlingen.



    Anmeldt i 2015 af Tobias Lynge Herler
    © Philm.dk 1992-2024