Weldi (2018)

    Et tunesisk forældrepar går i baglås, da de opdager, at deres eneste søn er taget til Syrien for at tilslutte sig terrorister.


    DEN TABTE SØN

    Med sin ekstraordinært aktuelle dramatik sætter Mohamed Ben Attia for alvor debatten i gang. "Weldi" er historien om 19-årige Sami. Han er sine forældres eneste barn, og de er derfor ekstra opsatte på, at han skal have det godt og have fremtiden banet lys foran sig.

     

    Et stort chok

    Derfor kommer det som ekstra stort chok, da Sami en dag er forsvundet uden at efterlade sig besked. Det lykkes faderen at finde ud af, at Sami er rejst til Syrien - åbenbart indfanget af muligheden for at blive hellig kriger.

     

    En farlig rejse

    Faderen sætter sig nu for at finde sønnen, og han begiver sig ud på en farlig rejse via Tyrkiet og underhåndsbetalte guider. Snart befinder han sig i Syrien, hvor jagten på sønnen i de støvede vidder kan begynde.

     

    Forældre-afmagt

    "Weldi" rummer klare kvaliteter i formidlingen af forældrenes afmagt over tabet af deres søn. Ingen så det komme, og de vil formodentlig aldrig få svar på, hvorfor Sami lod sig friste i retning af krig, terror og det glade vanvid.

     

    Uudnyttet potentiale

    Stærkest er scenerne, hvor mor og far er i vildrede og endnu fulde af sorg og chok over sønnens beslutning. Langt mindre vellykket er desværre faderens rejse til Syrien - et klart uudnyttet spændings-potentiale, fordi fortællingen her helt mærkværdigt springer et par udviklingstrin over - så faderen fx ud af det blå pludselig finder sin søn i den syriske vildmark.

     

    Mellemøstlig desperation

    Her kunne man have ønsket sig mindre grundighed i filmens ofte meget lange transport- og hjemmelivsscener - og mere grundighed i den egentlige spændingskilde: Faderens togt, der ellers er ren spændningsguf med den mellemøstlige desperation i en moderne håbløshed.

     

    Pænt trekløverspil

    Musik er der ikke meget af, ind imellem dog et temmelig anmassende "xylofon-tema". Trekløver-spillet mor, far, datter er pænt, men når aldrig de helt store spænd- og spændingsvidder.



    Anmeldt i 2018 af Tobias Lynge Herler
    © Philm.dk 1992-2019

    Fakta om filmen

    2018, Tunesien, Belgien, Frankrig, Drama, Teenagere, 104 min.

    Dansk titel: Dear Son
    Instr: Mohamed Ben Attia Prod: Dora Bouchoucha Fourati Manus: Mohamed Ben Attia Foto: Frédéric Noirhomme Klip: Nadia Ben Rachid
    Medvirkende
    • Et angiver en særlig god præstation
    • Et angiver en særlig dårlig præstation