Saa mødes vi hos Tove (1946)

    En række veninder genforenes efter mange år, og snakken går om stort og småt, hvilket vi ser i lange tilbageblik.


    SAMMENKÆDNINGER

    En lidt atypisk episodefilm af og med kvinder: Alice O'Fredericks og Grete Frisches "Saa mødes vi hos Tove" tager sit udgangspunkt hos... Tove. Hun har inviteret en flok af gamle veninder til en omgang tøse-fnidder over kage og te.

     

    Stort og småt

    Snakken går om stort, småt og det midt imellem. Og alle har de en eller anden historie at fortælle. De fleste indeholder anekdoter eller dramaer med mænd. Disse historier fortælles egentlig meget behændigt i lange tilbageblik med et pænt arsenal af kendte skuespillere i små roller.

     

    Stritter i mange retninger

    Som Tove ser vi smukke Illona Wieselmann - i en fin afdæmpet "hovedrolle". Hun er værtinden, der må lægge øre til mangt og meget over konditorkagerne. Det er en broget flok kvinder, hun har samlet, og deres historier stritter i ligeså mange retninger.

     

    Rørende Axel Frische

    Finest er Grethe Holmers historie, fordi den indeholder et rørende drama mellem far og datter, hvor Axel Frische leverer en meget fin præstation som den gamle far, der ikke lever op til sin datters høje forventninger.

     

    En kende krukket

    Langt mere kantet - og en kende krukket - er historien om Poul Reichhardts operettesanger John Nielsen. Og så er instruktør Grete Frische selve i billedet som stuepigen Norma - endnu engang med Frisches varemærke: At erstatte alle l'er med n'er i sin tale...

     

    Savner retning

    Sangnumre slipper vi ikke for, slet ikke når operette/kærligehds-dramaet udspiller sig, men herudover er Sven Gyldmarks musik ikke decideret udpenslende. Man kunne have ønsket sig en langt mere stringent retning for filmen, der aldrig rigtig tør stå ved hverken det alvorlosfulde eller komiske og havner et sted midt imellem.



    Anmeldt i 2018 af Tobias Lynge Herler
    © Philm.dk 1992-2018