Le doulos (1963)

    En indbrudstyv er netop kommet ud af fængslet med planer om et nyt bræk. Men kan han stole på sin ven og hjælper?


    VISUEL ELEGANCE

    Den rumpedaskende danske titel, Døden giver ikke kredit, skal man ikke gå helt i sort over. "Le doulos" er filmens originaltitel (og husk nu at udtale s'et til sidst) - Jean-Pierre Melvilles første rendyrkede krimi, der formede sporet for fire af hans følgende fem film.

     

    Melville på hjemmebane

    Nu var Melville for alvor på hjemmebane. Hans livslange forelskelse i amerikansk (film)kultur kunne han nu give et personligt og fransk præg, og "Le doulos" er den mest film noir-inspirerede af Melvilles krimier, og ikke kun fordi den er optaget i sort/hvid.

     

    Stol på ingen!

    "Alle karaktererne i filmen har to ansigter, og alle karaktererne er falske," har Melville udtalt om "Le doulos", og man skal da heller ikke forvente, at man har regnet den ud, før sidste scener er overstået. Stol på ingen, især når du er forbryder!

     

    Betagende nuanceret

    Jean-Pierre Belmondo er betagende nuanceret i sin tosidede rolle som Silien, der kan være på begge sider af loven, uden at afsløre for meget. Silien hjælper den nyligt frigivne indbrudstyv Maurice med logistikken omkring et nyt bræk.

     

    Fortryllende æstetik

    Filmens æstetik er fuldkommen fortryllende, og man forstår, hvorfor senere stjerneinstruktører som Martin Scorsese og Quentin Tarantino har "Le doulos" på deres personlige filmfavoritliste.

     

    Perfektionistisk lyssætning

    De stilsikre sort/hvide billeder er indhyllet i en perfektionistisk lyssætning, er klippet elegant og rytmisk og står knivskarpt og tidløst. Talrige nærbilleder sørger for stemningsmæssig intensitet, ligesom vi slipper for både distancerende fortællerstemme og overdreven brug af underlægningsmusik.

     

    En af grundstenene

    Endnu er vi ikke helt på niveau med Melvilles efterfølgende stjernekrimier, men "Le doulos" er helt klart en af grundstenene i dén krimifortolkning, hvor instruktøren følte sig helt og aldeles hjemme.



    Anmeldt i 2017 af Tobias Lynge Herler
    © Philm.dk 1992-2019

    Fakta om filmen

    1963, Frankrig, Italien, Krimi, Thriller, 108 min.

    Dansk titel: Døden giver ikke kredit
    Instr: Jean-Pierre Melville Prod: Georges de Beauregard, Carlo Ponti Manus: Jean-Pierre Melville Baseret på: roman af Pierre Lesou Foto: Nicholas Hayer Klip: Monique Bonnot Mus: Paul Misraki