Before and After (1996)

    En familie lægges i ruiner, da teenagesønnen roder sig ud i noget snavs.


    BEDST AT HOLDE MUND

    Barbet Schroeders stjernespækkede melodrama, "Before and After", er hverken anderledes eller uforudsigelig før, under eller efter de 103 minutters spilletid. Filmen er for meget Hollywood og alt for lidt nytænkning.

    Tilværelsen vendt på hovedet
    Den ellers velfungerende familien Ryan får deres tilværelse vendt på hovedet, da sønnen Jacob (Edward Furlong) pludselig mistænkes for at have myrdet sin kæreste.

    Sporene må slettes
    Hans forældre, Ben og Carolyn (Liam Neeson & Meryl Streep) kan ikke finde Jacob nogen steder, og de har ingen idé om, hvorvidt han er skyldig eller ej. Meget peger imidlertid på, at Jacob er morderen, og mens politiet nærmer sig familiens hus med en ransagningskendelse, tager farmand Ben dén beslutning, at han i sidste øjeblik vil fjerne alle de spor, der eventuelt vil kunne betyde, at sønnen fængsles.

    Bedst at holde mund
    En donkraft, en handske og en klud smurt ind i blod bliver fjernet fra bilens bagagerum. Ben når slet ikke at tænke over, hvilke konsekvenser, det kan få for både ham selv og Jacob.

    Svært at acceptere
    Carolyn kan ikke rigtig acceptere sin mands handlinger, men han får hende alligevel overbevist om, at det er bedst for alle parter at holde munden lukket, også i den efterfølgende retssag.

    Dårlig samvittighed
    Da Jacob bliver løsladt mod en kaution på $250.000, synes familien atter at være samlet, men sønnen døjer med dårlig samvittighed og fortæller sine forældre sandheden - at han var uheldig at tage livet af sin kæreste.

    Nægter at give sig
    Ben ønsker at køre sagen ud i ekstremerne, og han nægter at give sig. Han vil ikke se sin søn i fængsel, så hellere sig selv, og han holder fast i dén løgnehistorie, som advokaten har skruet sammen.

    Alt for amerikansk
    Hele denne heksekedel er en alt for amerikansk beskrivelse af den familiære katastrofe, der for en stund - og måske for evigt - forstyrrer freden. Intensitetsniveauet er lavt netop på grund af de mange "I Love You"-replikker og de forholdsvis mange gange, hvor forældrene tager hinanden i hånden for at dulme smerten over at se deres søn lide: det er udtalt sukret!

    Ensartet og forudsigeligt
    Skuespillet bliver desværre for ensartet og forudsigeligt. Liam Neeson er den frustrerede far, der forsøger at genfinde sin teenagesøn, mens Meryl Streep er den omsorgsfulde mor, der helst ser, at sandheden kommer frem. Stereotyperne lever uden varition.

    Krænger over i det ekstreme
    Edward Furlongs spil er godt men krænger også over i det ekstreme: De evige samvittighedskvaler med sorte rande under øjnene og nedadbøjet ansigt bliver trættende i længden. Til gengæld sørger Howard Shores originalmusik for at sætte stemningerne, hvis man overhovedet skulle være i tvivl.



    Anmeldt i 1996 af Tobias Lynge Herler
    © Philm.dk 1992-2017

    Fakta om filmen

    1996, USA, Psykologisk drama, Krimi, Teenagere, 103 min.

    Dansk titel: Før og efter
    Instr: Barbet Schroeder Prod: Barbet Schroeder, Susan Hoffman Manus: Ted Tally Baseret på: roman af Rosellen Brown Foto: Luciano Tovoli Klip: Lee Percy Mus: Howard Shore