Lock, Stock and Two Smoking Barrels (1998)

    Efter at have tabt £50.000 i et spil kort må fire venner skaffe pengene, ellers mister de en finger hver dag.


    FYRIG GANGSTERKOMEDIE

    Med næsten uafbrudt pumpende hård rock ud af alle højttalere er der ingen tvivl om, at instruktøren Guy Ritchie er glad for underlægningsmusik. Men måske tænker han ikke på, at larmen har en ganske stressende - og unødvendigt irriterende - virkning på historien, der bliver fortalt.

    Springende, hektisk & urolig
    Billedsiden er ligeså springende, hektisk og urolig. Alene filmens titel signalerer smarthed og alternativitet. Går man bag den tjekkede markedsføring, opdager man da også, at filmen er ualmindelig trendy.
     

    Kræver kreativ sans

    Det er historien om vennerne, Ed, Tom, Soap og Bacon, der bliver snydt i kortspil og nu står med en ganske ubehageligt stor gæld, som de SKAL betale tilbage. Ellers ryger der fingre! Det kræver en veludviklet kreativ sans at skaffe så mange penge, men fyrene formår at overraske.

    Appelerer til ungt publikum
    "Lock, Stock and Two Smoking Barrels" har en veludviklet sans for humor, der uden tvivl primært appelerer til et yngre publikum.

    Hektisk billed- og lydside
    Det kræver sin mand at kapere den hektiske billed- og lydside, de mange spring ind og ud og op og ned, for ikke at tale om det særdeles smarte sprog, som skuespillerne er blevet udstyret med.

    Forudsigeligt alternativt Det er hele filmens stil at være smart, og som sådan fungerer den da også passabelt. Men det bliver trivielt at være tilskuer til de efterhånden forudsigeligt alternative teknikker, som filmholdet benytter sig af. "Vi er alternative, altså er vi gode". Den holder bare ikke.



    Anmeldt i 2003 af Tobias Lynge Herler
    © Philm.dk 1992-2018

    Fakta om filmen

    1998, Storbritannien, Action, Krimi, Komedie, 102 min.

    Dansk titel: Rub & stub og to rygende geværer
    Instr: Guy Ritchie Prod: Matthew Vaughn Manus: Guy Ritchie Foto: Tim Maurice-Jones Klip: Niven Howie Mus: David A. Hughes, John Murphy