Roma, città aperta (1945)

    Italienernes sidste dage under besættelsen udvikler sig dramatisk, da en katolsk præst skal være pengebud.


    ENESTÅENDE OPRIGTIGHED

    Roberto Rossellini var i sine skildringer af livet under 2. verdenskrig i Italien en ener. Hans film havde karakter af reportage om de helt håndgribelige ting som kulde, sult og fattigdom.
     

    En slags dokumentarfilm

    I tiden umiddelbart efter Italiens befrielse fremstod Roberto Rossellinis "Roma, città aperta" således som en slags dokumentarfilm på noget af al den gru, som italienerne havde gennemlevet.

    Banebrydende autenticitet
    Filmen var på mange måder banebrydende: Udelukkende indspillet on location, dvs. på gader og stræder, i rigtige lejligheder, osv. Roberto Rossellini valgte bevidst at bruge amatørskuespillere til alle roller, og begge disse faktorer styrker i høj grad filmens troværdighed og autenticitet.
     

    Spidses til

    Filmen bringer kommunisterne og katolikkerne sammen i kampen mod besættelsesmagten. En farlig leverance af penge overlades til en præst, og begivenhederne spidser til.
     

    Genresammenstød

    Man kan diskutere, om Roberto Rossellini lykkes til fulde i sin mission om at skildre livet under besættelsen. Filmen har en række genresammenstød, som unægtelig kunne være mere elegant eksekveret. Underlægningsmusikken til slutscenen er her det bedste eksempel, men også indblanding af komiske replikker undervejs falder ved siden af. Rossellini giver i fortællingen sine personer overmenneskelig styrke, men de dør i en krig, der uden storladne og flatterende omstændigheder er slidt ned til grå hverdag.

    Kornet dokumentarisk
    Det er ikke en film præget af effektfulde billedkompositioner. Belysningen er flad, billederne kornede mere med karakter af en dokumentarfilm, der ikke har været tid til at kæle for.
     

    I torturkammeret

    En af filmens mest effektive scener foregår i og omkring et torturkammer Men det er ikke billederne, der er forfærdelige at se på: Gruen ligger alene i det, der foregår i rummet og den omhyggelighed, som negletænger og en svejseflamme bruges på et menneske.



    Anmeldt i 2006 af Tobias Lynge Herler
    © Philm.dk 1992-2024

    Fakta om filmen

    1945, Italien, Krigsdrama, Thriller, 100 min.

    Dansk titel: Rom, åben by (Open city)
    Instr: Roberto Rossellini Prod: Giuseppe Amato Manus: Sergio Amidei, Federico Fellini, Roberto Rossellini (ikke krediteret) Foto: Ubaldo Arata Klip: Eraldo Da Roma Mus: Renzo Rossellini
    Priser
    • AAN - Bedste manuskript
    • CAN - Grand Prize of the Festival