Sommaren med Monika (1953)

    Et ungt stockholmerpar giver fanden i hverdagen og sejler ud i skærgården. Men snart bliver forholdet sat på prøver.


    SKÆRGÅRDS-SKÆRMYDSLER

    Denne med nutidens øjne uhyggeligt uskyldige film var bestemt ikke velset i halvtredsernes virkelighed. Bergmans film om et ungt teenagepar, der forelsker sig og antydningsvis dyrker sex før ægtepagten var noget af en kontroversiel sag i 1953.
     

    Tidløs historie

    Tid, takt og tone taget i betragtning er "Sommaren med Monika" en relativ tidløs historie om kærlighedens op- og nedture: forelskelse, erotisk fascination, idyl, kedsomhed, aggression og opbrud.

    En historie der aldrig går af mode
    Det er velsagtens en historie, der aldrig går af mode og som i mange henseender er en filmisk kliché i bunken af plots, men som lagt i hænderne på Ingmar Bergman får andre kvaliteter end almindeligt følelsesgnideri.
     

    Nærmest hyperaktiv ung kvinde

    Lagerarbejderen Harry (Lars Ekborg) render en dag ind i den smukke og meget udadvendte (nærmest hyperaktive) Monika, og på grund af Monikas meget direkte facon, havner de to hurtigt i favnen på hinanden og bliver sagt i nutidige termer soul mates.
     

    Trætte af hverdagslivet

    Da de samtidig begge er grundigt trætte af hverdagslivet og ikke mindst de kummerlige og klaustrofobiske forhold hos deres respektive familier, sejler de ud i skærgården, hvor de uforstyrret kan dyrke deres romance.
     

    Tolerancetærsklen sænkes

    Efter nogen tid er romancen dog afløst af parforholdets almindelige banaliteter og irritationsmomenter, og tolerancetærsklen er relativ lav: og tingene bliver ikke bedre af, at Monika er gravid.

    Kunstnerisk maestro
    Bergman er den kunstneriske maestro/auteur, der bærer denne grundlæggende banale historie over i en helt andet oplevelsesverden. Det er sjældent, man ser hverdagslivets små skærmydsler projekteret i så en stilistisk og æstetisk velovervejet iscenesættelse.
     

    Fravalg af musik og lyd

    Alene ved fravalget af overflødig lyd og musik placerer Bergman sig i den mere sjældne og kunstneriske ende - kun ganske sjældent hører man Erik Nordgrens svulstige strygere, og reallydene får lov at stå alene.

    Lyrisk
    Når naturens egne lyde i et naturligt niveau arbejder sammen med lange, smukke billedlige sekvenser, der skildrer en natur- eller sindsstemning, bliver scenerne af lyrisk karakter og får en høj kunstnerisk og æstetisk valør.
     

    Genial billedkomposition

    Fotograf Gunnar Fischers billeder er i sig selv et uudtømmeligt galleri af genial komposition, lys og skygge - mange af filmens billeder kommer til at stå ikonisk og er i deres velovervejede elegance store kunstværker i bevægelse.

    Bergmans arbejde med kontrasterne bliver filmens visuelle identitet, og Gunnar Fischers sort/hvide fotografering er af kunstnerisk meget høj kvalitet.



    Anmeldt i 2007 af Tobias Lynge Herler
    © Philm.dk 1992-2017

    Fakta om filmen

    1953, Sverige, Drama, Romantik, 92 min.

    Dansk titel: Sommeren med Monika
    Instr: Ingmar Bergman Prod: Kroger Babb, Allan Ekelund Manus: Per Anders Fogelström, Ingmar Bergman (ikke krediteret) Baseret på: roman af Per Anders Fogelström Foto: Gunnar Fischer Klip: Tage Holmberg, Gösta Lewin (ikk krediteret) Mus: Erik Nordgren