Mammoth (2009)

    Skæbner på kryds og tværs af kontinenter væves sammen, efterhånden som hele herligheden går op i en højere enhed.


    FØLELSES-KONSTRUKTIONER

    Svenske Lukas Moodysson opnåede fortjent succes med sine tidlige film, der alle havde et godt greb om noget håndgribeligt i en hjertelig og jordnær tone, bl.a. i Fucking Åmål (1998).

    I denne stort anlagte co-produktion får Moodysson muligheden for et internationalt gennembrud, men gennembruddet lader vi lige stå i periferien øjeblik, for "Mammoth" er ikke nogen særlig vellykket film.

    Følelses-konstruktion
    "Mammoth" er dybest set en konstruktion af følelser og ideologier på kryds og tværs af kontinenter i en art multiplot. Hvordan er verden indrettet? Der er gode mennesker, og der er onde. Der er folk, der kæmper for at gøre verden til et bedre sted at leve, og der er dem, der kun ønsker deres eget bedste.

    Der er fattige, og der er rige - netop i forlængelse af dette findes en af filmens centrale fortællinger: en rig computermand forlader sin kone og datter for at tage på forretningsrejse i Thailand.

    Mandens kone er travl kirurg i New York; derfor har parret en babysitter fra Filippinerne. Hun savner sine børn derhjemme men føler sig nødsaget til at arbejde i USA for at få råd til at give børnene et godt liv.

    Intensiverede spiraler
    Vi følger nu i stadigt intensiverede spiraler henholdsvis computermanden i Thailand, mor, datter og babysitter I New York og babysitterens hårdt prøvede børn i Filippinernes slum.

    I Thailand fristes manden af udvidet thaimassage, i New York er konen tæt på et sammenbrud over en mislykket operation, i slummen bliver et af drengebørnene muligvis offer for en pædofil mand, og babysitteren må rejse hjem over hals og hoved: alt sammen store dramaer i Moodyssons over-ideologiske mammut-manuskriptpen (filmens titel refererer til en dyr og eksklusiv pen med mammut-elfenben-indlæg).

    Bedrevidende perspektiver
    Det er således en film gennemsyret og hæmmet af etik og moral, bedrevidende perspektiver og blødende åbne sår til forhåbentlig heling i filmens slutning.

    Der er ganske enkelt for meget dametaskefilosofi, hvor man ikke engang kan høre kliklyden for bare strygere. Man sidder lidt og funderer over, at der næsten ikke er dén dårlige kliché, dén patos eller dén mekaniserede narrative strukturering, som Moodyssons "Mammoth" ikke indeholder.

    Unuanceret univers
    Det er unuanceret og udvikler sig uheldigt til en anorgastisk selviskhed udi ‘vi må også tænke på hinanden’-stemning.

    Brugen af musik veksler mellem det ubetaleligt ufrivilligt komiske og den rene voldtægt på minimumstilstedeværelsen af ophobet spænding.

    Musiksiden veksler i tilsyneladende umotiveret tilfældighed mellem popmusik over land og by - musikken skal somme tider foregive at komme fra hovedpersonens mp3-afspiller - og postapokalyptisk minimalisme i stil med den efterhånden gammelmisbrugte klang fra de baltiske nytænkere a la Pärt og Vasks.



    Anmeldt i 2009 af Tobias Lynge Herler
    © Philm.dk 1992-2017

    Fakta om filmen

    2009, Sverige, Drama, 125 min.

    Dansk titel: Mammut
    Instr: Lukas Moodysson Prod: Lars Jönsson Manus: Lukas Moodyson Foto: Marcel Zyskind Klip: Michal Leszczylowski Mus: Erik Fhölenhag, Linus Gierta, Jesper Kurlandsky
    Priser
    • BERLIN-N - Golden Berlin Bear-nominering