Undskyld jeg forstyrrer (2012)

    En ung kvinde kommer ved et tilfælde ind i teaterverdenen, hvor en gruppe forslåede og famlende kunstnere kæmper for og imod hinanden.


    ABSURD TEATER

    Det seneste samarbejde mellem instruktør Henrik Ruben Genz og forfatter Erling Jepsen er denne bittersøde komedie om en række krukkede skæbner, der væves ind i hinanden på et lille københavnsk teater.

    Forbitret atmosfære
    I en ensidigt forbitret atmosfære ser filmen det som sin fornemste opgave at forene de menneskelige mørkekamre med tragikomisk formildende stikpiller, og det lykkes egentlig meget fint i det absurde teater, som filmen udgør.

    En ung kvinde kommer ved et tilfælde ind på et lille københavnsk teater, hvor hendes lille hund har forvildet sig ind. Efter at have vist hundens kunster, viser teaterdirektøren interesse (for hunden), og kvinden gør nu - via vovsen - sin entré på de skrå brædder.

    Men kvinden kan efterhånden - ved hjælp af snedighed og forførende sexet udstråling - tiltuske sig selv større betydning i kredsen af indspist sammenbidte kunstnere med fuldpakken af charmeklude og primadonnanøkker.

    Lakonisk sørgmuntert
    De lakonisk sørgmuntre menneskeportrætter har i Genz’ iscenesættelse sine stærke øjeblikke af sitrende alvor. Dog er distancen altid ironisk med en stadig udbygning af absurditeter og på grænsen til at miste fodfæstet.

    Skarp og kantet
    Humoren er skarp og kantet i et på samme tid intimt og distanceret udkast til de ultimativt svævende eksistenser, der alle puster til samme selviscenesættelsens ild: dybest set er det mig, mig og atter mig, det drejer sig om. Og der er ingen, der vil give sig.

    Disse åbenlyse teater-kaos-krukker får deres sag for, da den unge kvinde gør sin entré, men stemningen er så smittende, at selv hun hurtigt træder ind som en statist i samme teatralske minefelt.

    Sex, løgn & videooptagelser
    Det fyger efterhånden fra de støvede scenehjørner med sex, løgn og videooptagelser: den ene forkvaklede skæbne spiller kostbar på den andens bekostning, der så til gengæld har voldtaget en tredje og bliver bidt i nosserne af samme kvinde, der spiller hund.

    Det er alle begivenheder, der grænser til det outreret sort-humoristiske, men som i Genz’ film fungerer pænt afbalanceret, fordi der ikke lægges op til de store brede penselstrøg.

    Ganske vist bidrager en uskyldigt vraltende musik til det komiske islæt, måske mere end godt er, men uden dominans.

    Lynende sexet eruption
    Sara Hjort er filmens bedste spiller. Med lige dele rødmende uskyld og lynende sexet eruption er hun den helt store oplevelse.

    Søren Østergaard rammer fint den arrogante usikkerhed i sin bedrevidende teaterdirektørrolle, mens Nicolas Bro vanen tro er bedst, så længe han ikke hidser sig for meget op.

    Stine Stengade er på det jævne, hvorimod Peter Gantzler yder sin krukkede rolle en hel del saft.



    Anmeldt i 2012 af Tobias Lynge Herler
    © Philm.dk 1992-2018

    Fakta om filmen

    2012, Danmark, Komedie, Drama, Teenagere, 90 min.

    Dansk titel: Undskyld jeg forstyrrer
    Instr: Henrik Ruben Genz Prod: Thomas Gammeltoft Manus: Henrik Ruben Genz, Maja Jul Larsen Foto: Sebastian Blenkov Klip: Kasper Leick Mus: Karsten Fundal, Kaare Bjerkø
    Priser
    • BD - Bedste skuespillerinde (Hjort Ditlevsen)
    • BD-N - Bedste film
    • BD-N - Bedste birolleskuespillerinde (Andersen)
    • BD-N - Bedste birolleskuespiller (Bro)
    • RB-N - Bedste film
    • RB-N - Bedste skuespillerinde (Hjort Ditlevsen)
    • RB-N - Bedste birolleskuespillerinde (Andersen)
    • RB-N - Bedste birolleskuespillerinde (Stengade)
    • RB-N - Bedste fotografering
    • RB-N - Bedste kostumedesign
    • RB-N - Bedste scenografi
    • RB-N - Bedste makeup
    • RB-N - Bedste klipning
    • RB-N - Bedste lyd
    • RB-N - Publikumsprisen